Dnes vám predstavím okienkovú knižku Ako to, že vidím? zo série Moje prvé otázky a odpovede od vydavateľstva Svojtka. Najmenším čitateľom predstavuje všetky naše zmysly. Pomocou odklápacích okienok deťom sprostredkuje informácie o tom, aké orgány používa človek, aby videl, počul, cítil. K tomu pridáva zaujímavosti z ríše zvierat.
“Práve v dnešnej virtuálnej dobe je potrebné klásť veľký dôraz na rozvíjanie zmyslov. Zmysly by sme mali čo najintenzívnejšie vnímať už odmalička v priebehu motorického a jazykového rozvoja, ako v bezprostrednom okolí domova, tak aj najrôznejšími spôsobmi vo voľnej prírode.” Claus-Dieter Kaul, Montessori konkrétne-Praktický život a zmyslová výchova
Každému zmyslu je v knižke venovaná jedna dvojstránka.
No a keďže u nás vždy najlepšie funguje prepojiť čítanie s nejakou činnosťou, pridávame pár našich (Montessori) tipov, ako všetky zmysly popri čítaní aj trochu potrénovať. Všetky spomínané aktivity si viete vyrobiť doma. Na záver ešte nájdete na stiahnutie materiál na našu knižku o zmysloch, ktorú si môžete s deťmi vyrobiť.
Zrak
Ako funguje náš zrak? Čo sa deje v našej hlave, keď čítame? Koľko má očí pavúk? Na čo slúži lupa?
Naše deti na tejto dvojstránke najviac zaujala názorná ukážka, ako vidia svet ľudia, ktorí potrebujú okuliare.
Na cibrenie zraku používa Montessori pedagogika takzvané farebné doštičky. Existujú v troch rôznych úrovniach. V prvých dvoch je cieľom hľadať páry rovnakých farieb, v tretej sú doštičky každej farby v siedmich odtieňoch a úlohou dieťaťa je zoradiť ich od najtmavšieho odtieňa po najsvetlejší (alebo naopak :-)) My nemáme originálne Montessori doštičky, ľahko sa dajú totiž vyrobiť doma. Napríklad pomocou vzorkovníkov farieb, ktoré získate v obchodoch typu Bauhaus či Obi. Stačí si zobrať z každej farby po dva kusy, doma rozstrihať a nalepiť na kúsky kartónu, prípadne zalaminovať.
Ja som vyrobila deťom doštičky s farebnými srdiečkami. Materiál na ne som stiahla tu. Každá farba má šesť odtieňov rôznej intenzity. K tomu, aby dieťa správne zoradilo všetkých 6 odtieňov, sa však musí dopracovať postupne. Odporúčam začať (približne vo veku 2 – 2,5 rokov) tromi odtieňmi a postupne pridávať.
Sluch
Druhá dvojstrana sa venuje sluchu a dozviete sa na nej, ako to vyzerá v ľudskom uchu, alebo či veľké uši zabezpečujú dobrý sluch a naopak.
Nás zaujalo okienko so znakovou rečou pre nepočujúcich. Jednak preto, že sme s deťmi kedysi dávno používali znakovanie pre bábätká, ale aj preto, že sme pred pár dňami stretli zájazd nepočujúcich turistov a deti fascinovane pozerali, ako sa medzi sebou dohovárajú.
Na trénovanie sluchu si doma môžete vyrobiť sluchové pexeso z žltých obalov od kinder vajíčok. Iste ste už také niekde zahliadli. Vždy dvojicu vajíčok naplňte rovnakým materiálom (fazuľa, ryža, piesok, múka, malé gombíky…) a dobre ich zavrite tak, aby sa nedali otvoriť. Jedno vajíčko z každej dvojice označte jednou farbou a druhé druhou. (Ja som ich zalepila červenou a modrou izolačnou páskou.)
Deti potom pomocou sluchu hľadajú páry, ktoré pri hrkaní vydávajú rovnaký zvuk. Opäť treba začať s menším počtom vajíčok (2 páry) a postupne pridávať.
Čuch
Ako sa vône a pachy šíria, ako to vyzerá v nose?
Čuch je zmysel, ktorý si deti najlepšie trénujú v kuchyni. Ovoniavajte spolu ingrediencie na koláč, ktorý pečiete, či korenia pri varení obeda.
Prípadne si vyrobte Montessori pomôcku zvanú čuchové dózy. Potrebujete sklenené fľaštičky (ideálne sú napríklad také od sirupov proti kašľu), vatu a esenciálne oleje. Do čistých fľašiek dajte vatu a vždy do dvoch nakvapkajte pár kvapiek rovnakého esenciálneho oleja. Môžete si k nim vyrobiť aj kartičky, aby deti vôňu ľahšie rozoznali. Fľašky opäť označte dvomi rôznymi farbami a úlohou detí je ovoniavať a hľadať páry.
Chuť
Ako ochutnávame? Aké chute existujú? Tento zmysel naše deti trénujú najradšej.
Keď boli menší, robili sme si často ochutnávky štyroch základných chutí. Pripravila som do misiek niečo sladké (napríklad med), slané (syr, slané tyčinky), kyslé (citrón či kyslé uhorky) a horké (grep, silné kakao či bezkofeínovú kávu) a deti ochutnávali, popisovali, hodnotili.
Občas robíme aj ochutnávku naslepo. Deťom zaviažem oči, dávam im ochutnávať kúsky rôzneho jedla, a ony hádajú, čo to je.
Potom sme začali testovať rôzne druhy potravín. Napríklad jablká, melóny, či čokoládu. Toto je u nás top zábava a neprejde mesiac, aby deti (pri návšteve potravín) nenavrhli nejaké nové ovocie či zeleninu, ktorú by sme ešte mali otestovať. Naozaj odporúčame!
Hmat
Čím sa dotýkame my ľudia, čím napríklad taký krokodíl? Ako to, že vnímame bolesť? Čo je to husia koža? To všetko rieši stránka o hmate.
Pomôcok na rozvoj hmatu máme doma hneď niekoľko. Bližšie som o nich – a ako ich vyrobiť – písala tu.
Na čo slúžia zmysly?
Posledná dvojstránka prepája všetky zmysly s mozgom, ktorý nám pomáha zmyslové informácie dešifrovať. Na uvedomenie si všetkých zmyslov a ich verbalizáciu odporúčam jednoduchú aktivitu. Nazbierajte doma rôzne predmety a ponúknite deťom, aby si jeden vybrali, preskúmali ho všetkými zmyslami a potom opísali, ako ho jednotlivými zmyslami vnímajú. Napríklad taká ceruzka. Zrak – podlhovastá, farebná, ostrúhaná. Sluch – nevnímame. Hmat – tvrdá, ostrá, tenká. Čuch – vôňa dreva. Chuť – tvrdá, nejedlá ☺ Uvidíte, ako si dobre deti nielen precvičia všetky zmysly, ale aj prevetrajú slovnú zásobu ?
Moja knižka o zmysloch
Ak máte chuť si s deťmi vyrobiť aj vlastnú jednoduchú knižku o zmysloch, ponúkame vám našu predlohu:
Moja knižka ZMYSLY
Stačí vytlačiť, predmety na posledných dvoch stranách rozstrihať a poprilepovať tam, kde patria. Prípadne si vlastné obrázky vystrihnite z časopisov či letákov. Alebo nakreslite 🙂
Knižku Ako to, že vidím? máme z vydavateľstva Svojtka, kúpiť si ju môžete v ich eshope alebo na martinus.sk.
[…] má trochu menší formát, menej informácií a jednoduchší text. Nedávno som písala o knižke Ako to, že vidím z tejto série, ktorá je o zmysloch, ale nemenej zaujímavé sú tie o Baciloch, Včelách, či o […]
[…] Ak chcete deťom vysvetliť, prečo niektorí ľudia potrebujú okuliare, nič vám v tom nepomôže lepšie ako kniha Ako to, že vidím? z vydavateľstva Svojtka. Podrobnejšie o nej píšem v tomto článku. […]