Práca s knihou: Z jahňaťa ovca, Z larvy včela, zo semienka slnečnica

Tieto tri krásne knižky sú ideálnym sprievodcom pri jarnom pozorovaní prebúdzajúcej sa prírody. Hovoria stručne a výstižne o životnom cykle ovce, žaby, včely, motýľa, sliepky a slnečnice. 6 rôznych životných cyklov – rastlina, dva bezstavovce, obojživelník, vták a cicavec. Krásna téma z oblasti živej prírody, ktorá sa dá využiť aj pri rozvoji jazyka.

Svojtka, čítanie s porozumením

Knižky pre malých aj veľkých

Z posledného kurzu Montessori cestou, ktorý bol venovaný rozvoju jazyka, som odišla zase raz s hlavou plnou nápadov. A s mentálnou poznámkou vytvoriť viac aktivít na čítanie s porozumením, v kombinácii s vhodnými knihami. Ako to už často býva, tie najlepšie nápady bývajú tie najjednoduchšie. A použiť knihy na čítanie s porozumením, to je vám niečo tak evidentné, že si asi o mne pomyslíte svoje, ak vám tu napíšem, že mi to samej nenapadlo 😉

Doma som si prešla našu knižnicu a prvá voľba padla práve na tieto tri knižky. (Je samozrejme aj druhá, tretia, štvrtá a stopäťdesiata voľba, takže môžete sa tešiť na mnoho takýchto podobných článkov ;-))

Knihy Svojtka, čítanie s porozumením

Doteraz som ich vnímala skôr ako knižky o zvieratách pre menšie deti. Majú jednoduchý text doplnený krásnymi fotkami. My sme si k čítaniu vždy vytiahli aj príslušné miniatúrne životné cykly, aby sme tým obrázkom dodali 3D podobu.

Životný cyklus žaby

Tento rok sme knižky ešte ani nečítali, lebo veď sú pre malkáčov 🙂 ALE! To sú vlastne skvelé knihy pre malých samostatných čitateľov! A práve z tých istých dôvodov! (Ono je to tak s mnohými knihami, ako som už písala v tomto článku. Stačí len vybrať knihu s dobrou témou.)

Čítanie s porozumením a práca s knihou

Takže ako sme s nimi pracovali so školáčkou? Nie som veľmi zástancom vypĺňania pracovných listov, ako som už viackrát písala, preferujem prácu oboch rúk a tak som vytvorila pár aktivít v duchu Montessori.

Z larvy včela, z kukly motýľ

Na začiatok si vybrala knihu o včele a motýľovi. Prečítala si ju. Je to útla knižka, druháčka ju dala na posedenie. Porozprávali sme sa o tom, čo si prečítala. Ako prebieha rozmnožovanie u včiel, ako u motýľov. Aké informácie si zapamätala, čo ju zaujalo.

Potom dostala text o životnom cykle včely aj motýľa. Rozstrihaný na vety. A pomiešaný. Jej úlohou bolo zoradiť vety do správneho poradia tak, aby oba texty dávali zmysel. Pôvodne som chcela vety oboch textov zmiešať spolu a musela by aj potriediť, čo sa vzťahuje na motýľa a čo na včelu, ale na začiatok som zvolila jednoduchší variant.

Čítanie s porozumením

Zrovna v tejto knižke sú totiž oba tie životné cykly dosť podobné. Bola to pre mladú dámu celkom fuška miestami, a výsledky si kontrolovala opäť priamo v knihe.

Práve o podobnostiach a rozdieloch je druhá aktivita k tejto knižke – triedenie informácií do Vennovho diagramu podľa toho, či sa vzťahujú na včelu, na motýľa, alebo na oboch.

Čítanie s porozumením, z larvy včela

No a nakoniec som pre ňu pripravila ešte krátku aktivitku na kreatívne písanie. Dostala jednoduchý príbeh rozstrihaný na vety. Tie mala zoradiť, a potom príbeh rozšíriť tak, že medzi každé dve vety vsunula jednu vlastnú. Čítanie s porozumením, Kreatívne písanie

Takéto štrukturované písanie bolo prekvapivo náročné pre malú spisovateľku, ktorá píše vlastné knihy ako na bežiacom páse. (Naposledy si počas hodiny plávania v Plaveckej akadémii vymyslela a následne napísala knižku o dievčatku zvanom Mia Akadémia ;-))

Z vajca sliepka, zo semienka slnečnica

Druhá voľba padla na knihu o sliepke a rastlinke. Opäť po prečítaní nasledovalo krátka debata o tom, čo zaujímavé sa dočítala. A opäť zoraďovanie textov o životných cykloch. Tentokrát som oba texty spolu premiešala, životný cyklus vtáka a rastliny je natoľko odlišný, že nebolo príliš ťažké vety roztriediť.

Z vajíčka sliepka, zo semienka slnečnica

Správnosť si kontrolovala opäť priamo v knihe a išlo jej to tentokrát celkom od ruky.

Ďalšou aktivitou bolo kreatívne písanie. K tejto knihe som pripravila dva rôzne texty. Jeden o maličkom semienku, z ktorého vyrástol krásny kvet, a druhý o kuriatkach zo staručkej knižky Tomáš objavuje prírodu. Takisto bolo úlohou zoradiť vety a potom medzi každé dve vymyslieť ďalšiu tak, aby sa pôvodný text rozšíril, a samozrejme dával zmysel.


Mohlo by vás zaujímať: O maličkom semienku


Z jahňaťa ovca, zo žubrienky žaba

Podobne sme postupovali s treťou knihou. Bolo vidieť, že práca s knihou jej už ide oveľa lepšie od ruky, že informácie si vyhľadáva rýchlejšie a istejšie. 

Čítanie s porozumením

Okrem životného cyklu ovce a žaby kniha obsahuje zaujímavé informácie o oboch zvieratách, ktoré dcéru hneď zaujali. Tak som pripravila aj jednoduchú aktivitu na triedenie týchto informácií, ktoré sú na malých kartičkách. Ukladala ich k miniatúram ovce a žaby, a keďže malí súrodenci sa chceli zapojiť (a ona už trochu hundrala, že sa jej nechce), navrhla som jej, nech sa zahrá na učiteľku, predčíta im texty a oni budú triediť. Všetci traja túto alternatívu prijali s nadšením 🙂

 Z jahňaťa ovca, z žubrienky žaba, čítanie s porozumením

Ak sa vám knižky a aktivity k nim páčili, všetky tri knižky si kúpite napríklad tu:

Z larvy včela, z kukly motýľ

Z vajca sliepka, zo semienka slnečnica

Z jahňaťa ovca, zo žubrienky žaba

Moje aktivity k nim si stiahnete v mojom obchode tu.

4 Replies to “Práca s knihou: Z jahňaťa ovca, Z larvy včela, zo semienka slnečnica”

  1. […] O vajíčku a o tom, ako sa z neho vyliahne kuriatko, je knižka Z vajíčka sliepka, ktorú sme už použili viackrát a naposledy som o nej písala v tomto článku o čítaní s porozumením. […]

  2. […] tejto knihe, aj dvoch ďalších z tejto série, som písala tu. Vytvorila som k nim sadu aktivít na čítanie s […]

  3. […] K týmto knihám som deťom pripravila aj aktivity na rozvoj čítania s porozumením, takže sú super nielen pre malkáčov, ale aj pre školákov. Viac v tomto článku. […]

  4. […] Ako sa z vajíčka stane sliepka, zo semienka rastlinka, z larvy chrobáčik? Odpoveď dajú tieto pekné knižky s veľkými kvalitnými fotografiami. Sú to tak trochu naše srdcovky. Najprv sme ich čítali s deťmi spolu, potom ich deti čítali v rámci samostatného čítania, vyrobila som k nim dokonca aj súbor aktivít zameraných na samostatné čítanie s porozumením. […]

Pridaj komentár