Prostredie a aktivity pre deti pripravujem už vyše 6 rokov, a neustále sa učím veci vylepšovať ZJEDNODUŠOVANÍM. V jednoduchosti je kľúč k malým deťom.
Ich mozog funguje totiž úžasne. Ak vyhodnotí, že je niečoho príliš veľa, príliš komplikované, príliš náročné, jednoducho to hodí za hlavu a ide ďalej. Doslova. Je to pre nás dospelých jasná výzva upraviť prostredie.
Máte pocit, že dieťa sa s ničím nehrá a hračky len vyhadzuje z poličiek?
Zjednodušte prostredie. Znížte počet hračiek v izbe na úplné minimum. Niekde som od Marie Montessori čítala, že dieťaťu stačí toľko hračiek, koľko má rokov. Hmm… V dnešnej dobe asi nereálne, ale ročné dieťa si vystačí s tromi až piatimi. V troch až piatich rokoch našim trom deťom stačilo 10 spoločných hračiek. (Na knihy sme si udelili výmimku ;-))
Miesto toho, aby si stavalo stavebnicu, kocky len vysype a nechá tak?
Zjednodušte hračku. Nechajte tých kociek v krabici maximálne 5. Ak ich aj vysype, bude v jeho silách ich naspäť upratať.
To isté platí o puzzle, legu, miniatúrnych zvieratkách, autíčkach, korálikoch. Menej je u malých detí viac.
Pri jedle vysýpa obsah misky na stôl, na zem?
Zjednodušte to. Dajte mu do misky jeden – dva kúsky (ovocia, zeleniny, cestoviny…). Keď zje, môže si ísť nabrať ďalšie. A ďalšie. A bude mať jedlo spojené aj s pohybom, čo je sen každého dieťaťa.
(Ak aj naďalej vysýpa, možno len nie je hladné a chce radšej skúmať vašu reakciu na jeho správanie.)
V jednosuchosti je krása. Menej je viac.
Toto je lekcia, ktorú sa neustále učím na hodinách Montessori ateliéru. Sledujem deti, ako pristupujú k pomôckam, a často si odnášam mentálnu poznámku, čo pre ktorú vekovú skupinu zjednodušiť. U väčšiny aktivít zjednodušenie znamená prudký nárast popularity.
Je veľmi dôležité tieto signály od detí vnímať (aj keď hojná doba, v akej žijeme, tomu nepraje). V opačnom prípade totiž zostáva detský mozog tak preťažený neustálym bojom s prebytkom, že vypína schopnosť sústrediť sa.
Mimochodom, to isté platí aj pre rodičov. Pozatvárajte tých 10 okien v prehliadači, s tipmi na aktivity, odložte tie vytlačené kartičky, a zjednodušte si život. Spýtajte sa sami seba, čo z toho vaše dieťa naozaj práve potrebuje a možno zistíte, že aktuálne ho vlastne najviac baví presýpať si piesok alebo liezť po preliezkach. A ušetríte si veľa času a nervov.
Po koronovej pauze som vytiahla tento stojan so skúmavkami a pipetu, a bez rozmýšlania ich postavila na stôl počas minulotýždňových hodín. A potom pozorovala celú hodinu, ako deti vyberali skúmavky, prelievali, zasúvali ich jednu do druhej a robili milión ďalších vecí, len nie to, čo som ja so stojanom a pipetou predpokladala. Keď aj skúsili pipetu, nevedeli, do ktorej skúmavky z nej vodu naliať.
A tak som na ďalší týždeň aktivitu značne zjednodušila a nechala skúmavku jednu. Čuduj sa svete, zrazu väčšina detí pochopila, o čom aktivita je. (Až na jedného malého fiškusa, ktorý si zaumienil, že do misky s vodou patria gaštany. A vytrvalo ich tam celú hodinu nosil. A iste mal na to nejaký logický dôvod, len sme naň neprišli.)
[…] Mohlo by vás zaujímať: V jednoduchosti je krása […]