Tvoríme s deťmi: proces vs výsledok

Detské tvorenie môžeme v zásade rozdeliť do dvoch kategórií – voľné tvorenie a tvorenie podľa šablóny. Inými slovami proces vs výsledok. Aký je v nich rozdiel a prečo je dôležité, aby deti mali príležitosť na oboje?


Mohlo by vás zaujímať: Ako tvoriť s deťmi


Tvorenie pre proces

Pri tomto type tvorenia sa dôraz kladie na samotný kreatívny proces, experimentovanie s technikami a materiálom.

Tvorenie: proces verzus výsledok

V zásade je preň typické toto:

  • Dieťa má k dispozícii materiál. Ideálne má vytvorené prostredie (kútik, poličku v izbe…), kde si tento materiál môže hocikedy zobrať a tvoriť “keď ho kopne múza”.
  • Dostáva minimum inštrukcií k tomu, čo má a nemá robiť, je ponechané svojej fantázii.
  • Neexistuje správny a nesprávny spôsob, ako tvoriť.
  • Neexistuje žiadny očakávaný výsledok (typu urobíme stromček, urobíme vtáčika…).
  • Každé výsledné dielo vyzerá inak.
  • Dospelý dieťaťu nepomáha, neradí, a pri správne nastavenom prostredí, v ktorom je dieťa samostatné, vlastne jeho prítomnosť nie je nutná 🙂

Je nesmierne dôležité, aby práve tento typ tvorenia deti spoznávali ako prvý, už od útleho veku, a aby bol dominantnou formou tvorenia.

Podporuje u nich túžbu bádať, a skúmať. Dáva im možnosť plánovať, rozhodovať sa, aj kreatívne myslieť a riešiť problémy. Takisto im prináša pocit vlastníctva a hrdosť na svoju prácu. Keď si naše deti prezerajú svoju zbierku výtvarných diel, vedia aj po rokoch presne pomenovať, čo na ktorom obrázku nakreslili a čo predstavuje tá-ktorá čiara alebo “čarbanica”.

Tipy na 22 konkrétnych aktivít, ktoré deťom môžete ponúknuť, som spísala v tomto článku o tvorení s najmenšími. Niektoré sú vhodné už od jedného roka.

Tvorenie pre výsledok

Druhý typ detského tvorenia je taký, kde doporedu máme predstavu o nejakom výsledku a snažíme sa ho docieliť. Deti majú podstatne menšiu voľnosť a priestor na fantáziu, ale aj tento typ tvorenia má nesporné prínosy.

  • Deti tu musia pracovať presne podľa pokynov, aby dosiahli konkrétny výsledok.
  • Trénujú rôzne jemnomotorické zručnosti ako obkreslovanie, strihanie podľa čiar, vyfarbovanie, lepenie….
  • Takisto sa učia sledovať alebo počúvať inštrukcie, čím si trénujú trpezlivosť.
  • Dospelý tu hrá aktívnu úlohu a zväčša pomáha deťom docieliť finálny výtvor.
  • Každé výsledné dielo vyzerá viacmenej rovnako. Ak si predstavíte nástenku v klasickej škôlke, kde na vás pozerá 20 rovnakých výkresov, a líšia sa len podpismi, toto je krásny príklad tvorenia pre výsledok 🙂

U nás doma tento typ tvorenia väčšinou spájame s nejakou témou, ktorej sa spolu venujeme. Napríklad na jeseň, počas jedného pochmúrneho dažďového obdobia, sme tvorili toto:

Tvorenie s deťmi

Alebo na jar, k téme mláďat, zase toto:

Tvorenie s deťmi, jar

V oboch prípadoch sme vedeli, čo má byť výsledkom a deti postupovali podľa návodu, aby ten výsledok dosiahli, ale priestor na kreativitu veľký nebol. Maximálne vo výbere farieb. Zato si precvičili skladanie papiera, grafomotoriku, lepenie, strihanie.

Ďalej sú u nás obľúbené rôzne “kreatívne” sady. Píšem to v úvodzovkách, lebo miesto kreativity skôr rozvíjajú jemnú motoriku rúk, presnosť a precíznosť. Ale naše deti ich milujú. Je to pre ne deti ten najlepší darček k rôznym sviatkom. A najčastejšie aj darček, ktorý vyberú pre svojich kamarátov, keď idú na nejakú narodeninovú oslavu. Ich výhodou je, že výsledné dielo je väčšinou krásna dekorácia do detskej izby alebo na nástenku. Tak ho majú deti stále na očiach a sú hrdé na to, čo zvládli vytvoriť.

Tu je zopár takých sád, ktoré sme vyskúšali a mali veľký úspech.

Koláže

Koláž je zábavná technika, a v prípade hotových sád na tvorenie máte aj zaručený pekný výsledok 🙂 Deti si trénujú presnosť, prstíky pri práci s lepidlom, farby a tvary.

Sú sady vhodné už od 18 mesiacov, napríklad táto so znovupoužiteľnými nálepkami (lebo nálepky, to je vášeň!).

Na trénovanie farieb sa nám páči táto sada na lepenie pompomov. Naše deti sú odjakživa fascinované farebnými brmbolčekmi, a tu ich je celá hŕba. Sú drobné, takže manipulácia s nimi dá dobre zabrať. A všetky ich na obraz nalepiť, to zase riadne potrénuje trpezlivosť a sústredenie 🙂 Miesto priloženého tyčinkového lepidla ale používame naše osvedčené tekuté (v nádobke od laku). Lepšie sa deťom nanáša na také malé plochy, a zdá sa mi, že aj pompomy s ním lepšie držia.

Koláž Djeco, proces versus výsledok

Pre trošku staršie deti sa mi páčia tieto viacvrstvové koláže. Jednak vyzerajú zaujímavo, a jednak prinášajú vyšší level v tých vrstvách a deti musia uvažovať, čo prilepiť najskôr a čo ako úplne posledné.

Penová mozaika

Ďalšou kategóriou, ktorá má u nás už roky úspech, je penová mozaika. Mali sme rôzne motívy, od dopravných prostriedkov cez vianočné karty až po princezné.

Prvé pokusy boli, keď mali deti okolo dvoch rokov. Rada som (z diaľky) pozorovala, ako sústredene deti sedeli pri malých samolepiacich štvorčekoch, a ako tvrdo pracovali ich prstíky, aby štvorčeky dostali presne tam, kde patria. (Tá diaľka mala veľké opodstatnenie – ak som nablízku, deti majú väčšinou oveľa rýchlejšie tendenciu prestať pri prvom náznaku neúspechu a prosiť o pomoc. Keď ma nevidia, zvládnu občas aj nemožné ;-))

Tvorivá sada Djeco penová mozaika

Kúzelný plast

Túto aktivitku priniesol náš ocko z nejakej služobnej cesty pred pár rokmi a híkali sme vtedy všetci 🙂 Teraz už je tento zázrak dostupný aj na Slovensku, nižšie je link.

Sada Kúzelný plast, tvorenie s deťmi

Krabica obsahuje 2 tenké plastové hárky, predlohy, podľa ktorých sa prekresluje a vyfarbuje, 6 stojanov na hotové figúrky a pozadie, ktoré potom dcére slúžilo na voľnú hru s vytvorenými postavičkami.

Kúzelný plast, tvorenie s deťmi

Dcéra mala štyri roky a prekreslovanie figuriek na plast jej dalo riadne zabrať. (Sada je údajne od 7 rokov, ale to sa mi zdá naozaj prehnané.) Po prekreslení a vyfarbení obyčajnými farbičkami sme vystrihnuté postavičky dali na plech, na papier na pečenie, a vložili do rúry.

Kúzelný plast Djeco, tvorenie s deťmi

Nasledovalo párminútové divadlo, kedy sa plast v rúre všelijako krútil, až nakoniec zostali ležať na plechu zmenšené stvrdnuté postavičky. Keď ss dali do stojanov, vyzerali naozaj rozkošne. Dcéra si ich hneď pomenovala a používa na voľnú hru. Všade sa zmestia, takže s nami boli už aj kdekade na výletoch, dovolenkách a v reštauráciách 🙂

Kúzelný plast Djeco, tvorenie s deťmi

My máme sadu “Móda od Lily” značky Djeco, ktorá obsahuje šesť figúriek dievčat. Kúpite ju tu. Tých sád je však viac, vrátane takých na výrobu šperkov, pozrite tu.

Tvorenie s deťmi, kúzelný plast Djeco

Farebný piesok a trblietky

Slová, ktoré poriadkumilovným rodičom naháňajú riadny strach. Pre deti sú však neodolateľné.

Mali sme niekoľko sád s farebným pieskom, a objavili sme dokonca sady, ktoré piesok kombinujú s trblietkami 🙂 Nedávno sme ochkali nad touto krásnou sadou od Djeco, deti sa nevedeli rozhodnúť, ktorý obrázok si vybrať.

Djeco farebný piesok a trblietky

Ak tieto sady nepoznáte, obrázky sú samolepiace a je to akási vymaľovávanka podľa čísiel. Odlepíte všetky dieliky s číslom 1, nasypete piesok alebo trblietky s daným číslom, zbytok zosypete naspäť do nádobky a idete na ďalšie číslo.

Deti takto naposledy pracovali dobrú hodinu, až kým nemali obrázky komplet hotové. Len si pospevovali k práci vymyslené pesničky: “Jedenástka kdeže si? Neschovávaj sa mi…” 🙂

Inak zvykli sme pieskovanie a trblietkovanie robiť na táckach, aby sa eliminovalo množstvo rozsypaného piesku po dome, ale Djeco už na rodičov myslí a krabica, v ktorej je táto sada, je perfektne uspôsobená práve na to sypanie piesku a trblietok. Má dokonca aj malý otvor v rohu, ktorým sa zvyšný piesok vysype naspäť do nádobky.

Djeco farebný piesok a trblietky

Obraz dieťa vloží do krabice, posype pieskom alebo trblietkami, krabicu zavrie, môže aj poistiť gumičkou, a poriadne potrasie. Keď už je piesok všade tam, kde má byť, obraz sa z krabice vyberie a zvyšok piesku presype späť do nádobky.

No, nebudem vám klamať, čistá práca to zrovna nie je.

Tvorenie s deťmi, proces vs výsledok

Ale výsledok za to stojí 😉

Tvorenie s deťmi: proces vs výsledok

Aquarellum

Maľovanie na predtlačené obrázky s vodovými farbami, ktoré si sami miešate s pipetkou. Toto je u nás ďalší úplný hit, kombinuje totiž tvorenie s experimentovaním. Súčasťou balenia je paleta, minipipetka, tekuté farby a návod, podľa ktorého si z nich namiešate širokú škálu odtieňov.

Aquarellum, tvorenie s deťmi

So štetcom potom maľujete do šablóny na hrubom pergamenovom papieri a výsledkom je krásny živý obraz. Je to skvelá kombinácia tvorenia a tréningu jemnej motoriky, presnosti a trpezlivosti.

Existujú rôzne motívy v rôznych obtiažnostiach. My máme napríklad slony (vekové odporúčanie 5+), mandaly (8+) a najnovšie aj exotické zvieratá (8+).

Aquarellum, tvorenie s deťmi

Knihy s tvorením

Existuje kopa kníh s tipmi na tvorenie. Väčšina sa však nedá porovnať s pinterestom, ktorý prekypuje nápadmi na každú možnú aj nemožnú tému. Za nás odporúčam dve, ktoré približujú deťom slávne obrazy a techniky veľkých maliarov.

Tá prvá je Maľujeme podľa veľkých majstrov (a je, pokiaľ viem, dlhodobo nedostupná). Obsahuje množstvo svetových maliarov, od tých najslávnejších až po mne úplne neznámych. Robili sme podľa nej napríklad Whistlerove Nocturno alebo Kaminskeho kruhy.

Tá druhá sa volá Ako maliari vidia svet a učí deti spoznávať najznámejších slovenských maliarov a napodobňovať ich techniku.

 

 

One Reply to “Tvoríme s deťmi: proces vs výsledok”

  1. […] Tvorenie s deťmi: Proces vs výsledok […]

Pridaj komentár