Chcela by som vám predstaviť novú krásnu pomôcku, ktorú sme vyrobili s kamarátmi z Šikulkova. Po tabuľke na hľadanie hlásky v slovách vám prinášame drevené tvary na skladanie písmen.
Ruka je nástrojom mysle
Ak by si človek mal urobiť predstavu o Montessori pedagogike na základe aktivít, ktoré nájde na internete, mal by iste pocit, že základom je kopa zalaminovaných kartičiek. Tie sú však pre deti vrcholom abstrakcie a pracovať s nimi by mali až keď k abstrakcii prejdú prácou s konkrétnym materiálom. Toto je zvlášť dôležité pri spoznávaní písmen, ktoré vedie k písaniu a čítaniu.
Ak chceme, aby deti dobre poznali písmená abecedy, nemôžeme im ich ukazovať len v ich dvojdimenzionálnej polohe – lineárne, na papieri či tabuli. Takéto písmená sú pre deti veľmi abstraktné, pletú sa im podobné tvary, píšu ich zrkadlovo, naopak. Ak im dáme možnosť zoznámiť sa s písmenami pomocou rúk, zapájajú tým okrem zraku aj hmat a stereognostický zmysel, tvary písmen a ich podoba sa im ukladá aj v svalovej pamäti.
Písmená musia vystúpiť z papiera do priestoru a stať sa pre deti hmatateľné. Maria Montessori vymyslela preto šmirgľové písmená, pomocou ktorých sa deti zoznamujú s písmenami a učia sa, aké hlásky im prislúchajú. Na prvé skladanie slov vytvorila zase pohyblivú abecedu s drevenými písmenkami.
Menej známou pomôckou, ktorá pomáha vnímať písmená rukami, sú drevené tvary na skladanie písmen. Keďže som túto pomôcku nenašla v ponuke nikde na Slovensku, rozhodli sme sa ju vyrobiť.
Písmená ako skladačka
Vedeli ste, že týchto piatich tvarov idú poskladať skoro všetky písmená veľkej a malej tlačenej abecedy?
Tieto základné drevené tvary robia pre deti z písmen hlavolam, vďaka ktorému si potrápia hlavičky a potrénujú priestorovú a pravoľavú orientáciu. Písmená sa zmenia z abstraktných symbolov na stavebnicu. Hravou formou si dokonale zafixujú správnu podobu jednotlivých písmen veľkej a malej tlačenej abecedy.
Pracuje sa s nimi veľmi jednoducho, u nás to bolo takto. Na zoznámenie sa s tvarmi si z nich deti najprv voľne zahrali a stavali rôzne obrazce.
Potom som priniesla naše šmirgľové písmená a navrhla deťom, nech si každé vyberie jednu dosku s písmenom. Samozrejme si vybrali prvé písmeno svojho mena, s čím som tak trochu aj počítala 🙂 Povedala som im, nech skúsia vyskladať to svoje písmenko z drevených tvarov. Podarilo sa!
Nasledovala otázka, či sa tak dajú zložiť všetky písmená. Odpoveď bola – vyskúšajme! Zistili sme… Ale to vám nebudem prezrádzať, zistite si to sami 🙂
Potom sme skladali páry veľkých a malých písmen.
V prvej fáze deti skladajú podľa predlohy, keď už písmená dobre poznajú, môžu stavať už po pamäti.
S tvarmi sa dá toho ešte veľa vymyslieť. Deti napríklad zistili, že na vyskladanie niektorých písmen potrebujú úplne rovnaké tvary, len ich inak rozložia. Tento úžasný objav určite nemôžeme nechať len tak a musíme ho ďalej preskúmať. Ktoré písmená potrebujú aké tvary? Ktoré písmená potrebujú tvarov najviac, ktoré najmenej? Možností je neúrekom. Skúmať tvary v zrkadle a pracovať so symetriou. Vytiahnuť plastelínu či slané cesto. Použiť tvary na obkresľovanie.
Drevenú skladačku TVARY NA SKLADANIE PÍSMEN kúpite (doslova za pár drobných) u výrobcu certifikovaných autorských hračiek Šikulkovo. K nej dostanete aj zopár mojich tipov, ako všelijak s touto pomôckou pracovať, a kartičky s predlohami písmen veľkej a malej tlačenej abecedy.