Prečítané leto týždeň deviaty – O PÍSMENÁCH

A je to tu. Posledný týždeň. Všade už sa skloňuje škola, učenie, úlohy, povinnosti, koniec. Dnes som sa dokonca v rádiu dozvedela, že žiadny školák sa na september neteší. A popravde, poriadne mi to vadí. Učenie je pre deti niečo prirodzené, je to spôsob, akým spoznávajú fascinujúci svet, ktorý ich obklopuje. Učia sa od narodenia, so zanietením a nadšením, a vôbec im nenapadne, že je to niečo nudné, povinné, nezáživné. To len my dospelí sme vymysleli systém, ktorý deťom z učenia robí strašiaka.

Moje skúsenosti posledných rokov s Montessori pedagogikou ma presviedčajú, že so správnym prístupom si deti vedia zachovať nadšenie z učenia, a vnútornú motiváciu, ktorá ich ženie bádať, skúmať, spoznávať nové a nepoznané. Naša dcéra o pár dní nastupuje do prvej triedy. Veľmi sa teší a ja pevne verím, že sme jej vybrali školu, ktorá jej pomôže toto nadšenie uchovať čo najdlhšie. A dúfam, že všetky tie negatívne reči o škole, ktoré nechcene počúva všade okolo, ju neovplyvnia a nebude mať pocit, že musí zaujať rovnakú pózu.

Učenie totiž dokáže byť poriadna zábava. Napríklad také písmenká. Dá sa s nimi robiť toľko vecí.

Samozrejme čítať.

Daniel Hevier: ABeCeDárik

U nás teraz fičí ABeCeDárik od Daniela Heviera.

Každé písmeno tu má svoju dvojstránku s básničkou a nejakou úlohou, doplnenú peknými kresbami. Je určený pre deti vo veku 4-7 rokov a je súčasťou projektu Čítame s porozumením. Básničky sú písané moderným jazykom, nájdete tu slová ako wikipédia či lego, a sú veršované s ľahkosťou a dobre pre deti zapamätateľné. Máme doma pomerne málo knižiek s poéziou, deti najradšej čítajú príbehy, a málokedy ich osloví kniha básní. Poézia je pritom veľmi dôležitá pre dobrý rozvoj jazyka a preto som rada, že nám do knižnice pribudla práve táto kniha, a že sa deťom páči.

Daniel Hevier: ABeCeDárik

Daniel Hevier: ABeCeDárik

Takisto máme požičanú peknú písmenkovú knižku Daj ma, mamička, do školy. (Je žiaľ vypredaná, ale snáď ju nájdete v knižnici.) Je to mix rôznych básničiek, úloh a kratších príbehov, pomocou ktorých si deti lepšie memorujú písmená a číslice, zamýšlajú sa nad skladbou slova a vety.

Daj ma, mamička, do školy Daj ma, mamička, do školy

No a písmenká riešia aj naše obľúbené hrdinky Mimi a Líza v druhej knihe ich príbehov. V kapitole Neposlušné písmenká Mimi Líze vysvetlí, ako dokáže čítať aj keď nevidí.

Mimi a Líza 2, Neposlušné písmenká Mimi a Líza 2, Neposlušné písmenká

Naše deti poznajú Braillovo písmo zo Zoo. Sú tam názvy zvierat pri ich výbehoch aj na tabuľkách pre nevidiacich a deti to vždy nekonečne fascinuje. Už po prečítaní prvej knihy o Mimi a Líze, a následných debatách o nevidiacich, sme si vyhľadali Braillovu abecedu na internete, skúmali jednotlivé znaky a potom sa pokúsili napísať v Braillovom písme svoje mená. Použili sme špendlík a tvrdý papier podložený polystyrénom.

Ďalšia u nás veľmi obľúbená činnosť je tvarovať písmená vlastnými telami.

Skúste telom vymodelovať všetky písmená vášho mena. Naše deti to robia pravidelne, a okrem toho, že je to dobrý telocvik, to vždy skončí záchvatmi smiechu 🙂

Alebo si s písmenami zacvičte.

Napríklad s touto našou písmenkovou rozcvičkou.

jemna motorika

Alebo sa zahrajte so štipcami.

Napíšte si na štipce písmená (veľké alebo malé, tlačené alebo písané, to je na vás). Potom si stiahnite tieto naše kartičky:

Písmená na štipcoch

A skúste s deťmi pripínať k obrázkom štipce so správnymi písmenkami. Pre menšie deti sú vhodné kartičky, kde je okrem obrázku aj názov – a môžu len pripínať písmeno na písmeno. To je aktivita zmyslová, dieťa porovnáva rôzne tvary písmen a hľadá rovnaké. Je vhodná na spoznávanie písmen a hlások, ktoré im zodpovedajú. A samozrejme na tréning prstíkov 🙂 Keď už deti zvládajú slovnú analýzu, teda vedia slovo rozložiť na jednotlivé hlásky, ponúknite im obrázky bez slov, nech skúsia vyskladať zo štipcov celý názov.

štipcové slová

Urobte si vlastnú šmirgľovú abecedu.

Najmä s menšími deťmi, ktoré baví spoznávať nové písmenká, je fajn si tie písmenká trochu zhmotniť, aby sa im lepšie vryli do pamäti. O tom, ako sme si my kedysi vyrobili našu abecedu, som písala tu.

Šmirgľová abeceda

Skúste ku každému písmenku nájsť materiál, ktorý k nemu sedí. F môže byť z fazulí, P z vtáčich pierok, S zo slnečnicových semienok.

Šmirgľová abeceda

Zahrajte sa so starými novinami a časopismi.

Na posledný týždeň Prečítaného leta sme pre vás pripravili malú písmenkovú zábavku. Potrebujete nožnice, lepidlo a staré noviny, časopisy, letáky. (Uistite sa, že nebudú nikomu chýbať.) Stiahnite si tento súbor:

Prečítané leto PÍSMENÁ 

Potom hľadajte v novinách potrebné písmenká a lepte ich na správne miesto. Nakoniec si urobte letnú koláž. A ak vás to bude veľmi baviť, skúste si napríklad pomocou vystrihnutých písmeniek vyrobiť pre niekoho list. Alebo inštrukcie na hľadanie pokladu. (My sme toto leto hľadali asi 100 pokladov :-))

Ďalšie písmenkové aktivity na stiahnutie…

…nájdete napríklad v článku Aktivity pre začínajúcich čitateľov.

 

Prajeme pekný koniec prázdnin a školský rok plný zábavy, úžasných nových poznatkov a zážitkov!

4 Replies to “Prečítané leto týždeň deviaty – O PÍSMENÁCH”

  1. Jééj, práve spisujem čo máme a čo nemáme doma na “šmirglovú” abecedu. Maruška má veľmi silné obdobie na písmenká. Len si lámem hlavu nad nešťastnými Q,X,Y. Poradíš, z čoho ich spraviť?

  2. Neporadim, my sme vynechali 🙂 robili sme to ked boli deti este male a take pismena sme vtedy neriesili 😉
    na q mozno quinoa?

  3. Vďaka, quinoa mi teda nenapadla.

  4. […] Písmenkové aktivity k Prečítanému letu (dokument na stiahnutie je v článku) […]

Pridaj komentár