U našich detí som skutočný záujem o počítanie začala pozorovať niekedy medzi 2,5 a 3,5 rokmi. Tak, ako so všetkým, u mladších súrodencov to bolo podstatne skôr, ako u ich staršej sestry. Ako podchytiť toto senzitívne obdobie?
Úplne na úvod si musíme dať pozor, aby sme si záujem o počítanie neplietli s niečím iným. Deti sú napríklad fascinované symbolmi a nerozlišujú písmená od číslic. To, že naše deti vedeli ako dvojroční pomenovať číslice vo výťahu, nemalo nijaký súvis s matematikou, pretože rovnako poznali písmeno H z dopravnej značky “Nemocnica” a začiatočné písmená svojich mien.
Takisto deti rady v období rozvoja reči recitujú číselný rad jeden, dva, tri, štyri, päť… No ani toto nesúvisí s rozvojom matematického myslenia, je to pre ne skôr básnička. Rovnako si budú odrapkávať ej, bí, sí, dí, í, ef, dží, ak budú počúvať The Alphabet Song. Naši malkáči vedeli “počítať” do desať skôr, ako naozaj prejavili záujem o počítanie, pretože často počuli sestru, ako si niečo počíta, a zapamätali si číselný rad ako básničku.
Ako sa teda zoznamovali s počítaním?
1. Počet ako nedeliteľné množstvo alebo Montessori úvod do matematiky
Červenomodré tyče
Keď dcéra začala počítať, ako správny Montessori zanietenec som vedela, že nutne potrebujeme doma červenomodré (numerické, číselné) tyče. Nabehla som do Hornbachu, nakúpila drevené hranoly, a s pomocou našej babiny tyče vyrobila.
Matematika je v Montessori metóde dokonalá a premyslená do posledného detailu. Prvou matematickou pomôckou sú práve červenomodré tyče. Nebudem sa opakovať, podrobný článok o nich som písala pred pár rokmi. Podstatné pri nich je, že predstavujú dieťaťu číslo ako nedeliteľný celok. Dieťa teda vníma, že pojem TRI zahŕňa všetky tri dieliky na jednej tyči, a nie je to len pomenovanie posledného počítaného dieliku. (Inak totiž deti na začiatku môžu mať pocit, že počítaním len veci pomenovávame. Toto je auto jeden, auto dva, auto tri…)
Súbežne s červenomodrými tyčami dieťa spoznáva šmirgľové číslice a neskôr sa učí párovať príslušné tyče s im korešpondujúcimi symbolmi-číslicami. Teda k tyči TRI priradí číslicu 3 a tak ďalej.
Vo vyššie spomínanom článku píšem aj o menej náročných a po domácky vyrobiteľných alternatívach, pravda ale je, že deti veľmi rady manipulujú s veľkými tyčami, ktoré sa im na dĺžku ani nezmestia do rúk 🙂
Stojan na farebné perly
U nás bol veľkým favoritom aj stojan s farebnými perlami, ktorý je tak trochu jemnomotorickou verziou červenomodrých tyčí. V Montessori teórii sa s ním deti zoznamujú neskôr, dcéru však zaujal v jednom Montessori kútiku, kúpila som ho teda domov a bola to jedna z najlepších Montessori investícií. Tak, ako deti bavila manipulácia s veľkými tyčami, rovnako ich zaujali aj drobné tyčinky s korálikmi, ktoré sa na háčiky vešajú od 1 do 9.
K stojanu je drevená lišta s číselným radom 1-9 a deti si vešajú farebné koráliky od jednotky po deviatku.
Stojan má okrem toho aj čísla 1-9 na malých tabuľkách. Tie sme ukladali v rôznom poradí a deti trénovali priraďovanie počtu k náhodným číslam bez toho, aby boli zoradené.
Mimochodom, jedna mamina doma urobila lacnú verziu tohto stojanu tak, že kúpila iba koráliky 1-9 a k tomu 10 samolepiacich háčikov (na uteráky do kúpeľne). Tie nalepila na kraj stola a dieťa si tam mohlo koráliky vešať.
2. Deliteľné množstvo – Montessori vretienka
Po tyčiach nasleduje krabica s takzvanými vretienkami. Posun oproti tyčiam je (mimo iné) ten, že množstvo tu už nie je znázornené v nedeliteľnom celku (5 dielikov tyče), ale pomocou rovnakých predmetov, ktoré dieťa v správnom počte ukladá do priečinkov krabice od 0 do 9.
Krabica s vretienkami je opäť premyslená pomôcka a je viacero dôvodov, prečo je fajn, ak s ňou dieťa môže pracovať, alternatívu si ale poľahky vyrobíte doma.
Na čo dať pozor?
-> Predmety, ktoré deti počítajú, môžu byť hocijaké. Mali by však byť rovnaké, nemali by sa líšiť ani farbou. Deti sa tým môžu sústrediť čisto na počítanie a nerozptylujú ich rôzne detaily na počítaných predmetoch.
-> Najmä na úvod, ale v čo najväčšej miere počas celého predškolského obdobia, by počítanie malo byť s trojdimenzionálnymi predmetmi, s ktorými dieťa manipuluje, u ktorých vidí narastajúce množstvo. Gombíky, pompomy, gaštany, semienka, koráliky, mušle… Počítanie obrázkov na papieri zďaleka nie je také účinné, a pre deti ani zaujímavé, ako uchopiteľné veci.
-> Predmetov by mal byť vždy presný počet. Ak dieťa ukladá do priečinkov 0-9 nejaké predmety, musí ich byť 45, teda 1+2+3+4+5+6+7+8+9. Ani o jeden viac, ani o jeden menej. Je to totiž pre ne kontrola správnosti, ak im nezostane ani jeden predmet, znamená to, že ich rozdelili presne. Ak im niečo zostane, alebo naopak chýba, je to signál, že sa niekde pomýlili, a musia si to prepočítať.
-> Priečinky, nádobky, oddelenia, kam dieťa predmety ukladá, by mali byť ideálne v jednom rade, aby mohlo vizuálne vnímať celý číselný rad. Nie vždy sa nám darilo (z priestorových dôvodov) toto splniť, a svet sa nezrúti, keď to tak nie je, ale je fajn sa o to minimálne pokúsiť.
Tu je pár tipov, ako doma deťom takéto počítanie “s vretienkami” pripraviť.
Počítacia tácka
My sme mali doma takúto tácku, ktorú sme používali na triedenie. Deti na ňu triedili predmety podľa farby, druhy orechov či typy dopravných prostriedkov. Bola fajn aj na tréning počítania.
Poháre
Rovnaký účel splní aj 10 (rovnakých) pohárov, na ktoré nalepíte papieriky s číslami.
Autíčka
Synovi som vyrobila takúto nenáročnú verziu s gombíkmi v tvare áut.
Navliekanie na chlpatý drôtik
Počítanie môžete spojiť aj s tréningom jemnej motoriky. My sme napríklad dostali takúto jarnú aktivitu s navliekaním korálikov na “stonky tulipánov”, ktorá sa deťom náramne páčila.
Keby bolo na mne, koráliky by boli všetky v jednej farbe, a farby tulipánov by zodpovedali farbám farebných perlových schodov (ktoré ste videli na stojane vyššie). Ale aj tak si deti rady trápili prstíky s maličkými korálikmi.
Krokovací pás
Poslúžil nám i krokovací pás (ktorý sa neskôr využíva v Hejného matematike na prvé učenie matematických operácií ako sčítanie a odčítanie).
Ukladali sme naň rôzne drobné predmety – príslušný počet na príslušnú číslicu. Gaštany, mušle, ozdoby na stromček… Krokovací pás nemusíte mať ušitý, stačí vám napísať na papiere veľké čísla a poukladať papiere na zem v správnom poradí.
Semienka
Keď sme si na jar čítali knihu o semienku, ktoré putovalo svetom, vyrobila som deťom jednoduchú počítaciu aktivitu so semienkami.
Lienky
Veľmi populárne u nás bolo aj počítanie s lienkami. Deti na ne prikladali malé drevené lienky, ktoré som kúpila myslím na aliexpress. Je to v tomto prípade jednoduché, keďže na každej karte je už počet lienok nakreslený.
Deti si teda skôr prikladajú lienky na ich obrázky, nemusia premýšlať, koľko lienok potrebujú na kartičku dať, ale dobre si pri tom precvičili počítanie tým, že si ich prepočítavali. Kartičky sa dajú voľne stiahnuť tu. Existujú kartičky od 1 do 20, my sme ale využili iba tú prvú sadu, do desať.
Gaštany
Túto krásnu predlohu som našla a stiahla tu. Bolo to už pred pár rokmi, tak dúfam, že link je stále aktuálny. Toto gaštanové počítanie sme kombinovali tiež s jemnou motorikou a mali sme ku gaštanom kliešte.
Muchotrávky
Raz na jeseň som našla v obchode drevené hríbiky. Urobila som z nich muchotrávky s rôznym počtom bodiek 🙂
Včielky
Táto aktivita opäť kombinuje matematiku s jemnou motorikou. Vytvorila som ju, keď u nás prepukla včelia mánia a využila som miništipce s včielkami.
Lego veže
Na počítanie sa dajú pekne využiť aj Lego kocky. My sme mali takéto kartičky, podľa ktorých deti stavali veže. Kombinuje sa tu počítanie s farbami. Stiahnete si ich tu.
Prečítajte si aj: 20 tipov, ako sa zmysluplne hrať s Legom
Čísla a koráliky
Túto pomôcku mám pre deti na kurzoch, veľmi sa mi páčila a tak som jej neodolala. Kombinuje Montessori farebné perly a číslice – na doštičky sa vkladajú čísla aj rady korálikov.
Vkladačku som kúpila v českom Montessori eshope tu.
3. Čísla a žetóny
Ďalším krokom v Montessori matematike je pomôcka zvaná číslice a žetóny. Na rozdiel od vretienok, tu si dieťa už samé aktívne vykladá aj číslice 1-10. Žetóny sa navyše k čísliciam vykladajú špecifickým spôsobom, vďaka ktorému dieťa spoznáva koncept párnych a nepárnych čísel. O tejto pomôcke som písala bližšie tu.
4. Prechod k abstrakcii
Na internete je mnoho kartičiek na tréning počítania, ktoré si stačí stiahnuť a prípadne zalaminovať.
My máme napríklad tieto jarné. Podstata je jednoduchá. Dieťa spočíta predmety na obrázku a pripne štipec na odpoveď. Na druhej strane kartičky môže mať riešenie označené, aby sa mohlo uistiť, že sa nepomýlilo.
Nájdete ich pod názvom count and clip cards, napríklad tu je vyše 25 sád na rôzne témy. Ako som už spomínala vyššie, malým deťom dá oveľa viac manipulácia s 3D predmetmi, a aj ich viac baví. Nevytlačte preto zbytočne 100 kartičiek, na ktoré sa vaše dieťa ani nepozrie 🙂
U nás skôr zaujali tieto puzzle, kde sa priraďuje číslo k počtu.
Ďalšie tipy
Hra na obchod
Kde lepšie natrénovať počítanie, než v obchode? Hry na obchod u nás istý čas zatienili všetko ostatné. Deti si na nich krásne cvičia takzvané lekcie zdvorilosti a ladnosti, čiže nasávajú dialógy, aké v obchode prebiehajú, ako sa zdravíme, ako si pýtame tovar, ako zaň platíme… Ak chceme zapojiť matematiku, je potrebné obchod naplniť tovarom, ktorý máme vo väčších počtoch. Prosím si tri jablká, šesť gaštanov, štyri oriešky…
Počítanie s prstovými farbami
Ak chcete trochu zmeniť formu počítania, vytiahnite prstové farby a stiahnite si tieto kartičky. Kombinujú počítanie s maľovaním a deti pomocou prstíkov (alebo napríklad pompomov na štipci, ak sa nerady špinia farbami) maľujú podľa čísla príslušný počet kuriatok v tráve, lienok na liste, vtáčikov na konári či či listov na strome.
Číselné puzzle
Na cvičenie číselného radu, či už 1-10, 11-20, alebo párnych čísel či násobkov nejakého čísla, sú fajn aj obrázkové puzzle rozstrihané na pásiky, ktoré sú očíslované. Vyrobíte si ich jednoducho doma, stačí hocijaký obrázok rozstrihať a dopísať mu čísla. Alebo ich stiahnete na internete, na rôznu tému a v rôznych obtiažnostiach.
Môžete si stiahnuť napríklad tieto naše (kliknite na obrázok a uložte si ho):
Spoločenské hry
Ďalší priestor na počítanie ponúkajú spoločenské hry, kde sa hádže kockou. Napríklad také Človeče, aj keď ja túto hru vôbec nemusím. My sme hrávali s kockou úplne obyčajné – doma vyrobené – hry, kde sa figúrky pohybovali po rovnej čiare od štartu k cieľu. A teda nehrávali sme ich súťaživo, ale vždy nejak kooperatívne.
Alebo si zahrajte spolu počítacie pexeso. Napríklad takéto krásne, ručne robené od slovenského výrobcu Šikulkovo.
Mohlo by vás zaujímať: Kooperatívne hry – spolupráca namiesto súťaženia
Knižky
No a samozrejme aj knižky sú fajn doplnkom. V období zvýšeného záujmu o počty u nás absolútnym favoritom bola knižka s otočným kolieskom Na farme – Čísla. Priznám sa, že čo do ilustrácií to nie je úplne “moje kafe”, ale deti tú knižku čítali stále dokola a vláčili so sebou, až nám raz omylom zmokla a riadne sme ju oplakali.
Každá strana je tu zameraná na jedno číslo a sú tam rôzne otázky, na ktoré deti už neskôr vedeli odpoveď naspamäť a tak si tie otázky aj samé “čítali” 🙂 Bavilo ich aj otáčať otočným koliečkom a hľadať v ňom správnu odpoveď.
V Montessori ateliéri máme zase okienkovú knižku Počítání. Je to leporelo, každá strana je rozdelená do mnohých obdĺžnikov a je plná vecí na počítanie. Obrázky dopĺňajú krátke vety či názvy.