Správna reč a čistá výslovnosť nie sú len otázkou “estetiky”. Dieťa, ktoré vie vyslovovať všetky hlásky, ich zvyčajne aj dobre počuje a dokáže lokalizovať v slove, správne prečítať a aj písať.
Je dobré, ak dieťa môže nastúpiť do školy bez logopedických problémov. Veľmi mu uľahčuje učenie, ak vie správne artikulovať všetky hlásky a používa ich v bežnej reči. Nielen preto je dobré s logopedickými problémami moc neotálať a riešiť ich, čo najskôr. Ďalším argumentom za včasnú intervenciu je, že aj tu platí “zvyk je železná košeľa”. Čím dlhšie si dieťa fixuje zlú výslovnosť, tým ťažšie preň bude sa jej zbaviť.
Deti s normálnym vývinom si osvojujú dobrú výslovnosť spravidla prirodzene a je pre rodiča často ťažké povedať, dokedy čakať na to, aby správna výslovnosť “nabehla” sama a kedy už vyhľadať odborníka. O to ťažšie v čase pandémie, kedy deti viac nechodia ako chodia do škôlky a teda impulz nepríde od pedagóga, ktorý má viac skúseností a teda lepšie vie situáciu posúdiť.
Škôlka, ktorú navštevovali naše deti, mala skvelý systém. Raz do týždňa chodila za deťmi študentka logopédie, ktorá sa s nimi individuálne hrávala. Každé dieťa s ňou strávilo myslím 10 alebo 15 minút. Deti sa na tie dopoludnia vždy tešili a nadšene mi rozprávali, čo zaujímavé robili.
Oromotorika doma hravo
Ak chcete doma s dieťaťom trochu precvičovať jazýček a zdokonaľovať výslovnosť, tu je zopár našich tipov. Nenahradia prácu s odborníkom, to chcem zdôrazniť, ale v tomto čase je pravidelný prístup k odbornej starostlivosti pre mnohých predškolákov celkom problematický. Ak aj logopéda navštevujete, je dobré sa dieťaťu pravidelne venovať aj doma – a čím pestrejšia ponuka aktivít, tým väčšia šanca, že dieťa zaujme a nebude to “boj”.
Prečítajte si aj Ako sa deti učia rozprávať
Čo pomáha deťom zvládnuť správnu výslovnosť?
-> Od útleho veku dobre trénuje svaly úst, jazyka, podnebia, rôznorodá strava. Čím skôr deti budú môcť skúmať rôznu textúru jedla, nielen do hladka rozmixované kaše, tým rýchlejšie sa budú posilňovať svaly ich úst a zlepšovať oromotorika. Odložte mixér, a ponúkajte deťom jedlo rôzneho zloženia a konzistencie.
-> Deti sa učia pozorovaním. V senzitívnom období na hovorenú reč fascinovane pozorujú naše ústa, keď sa s nimi rozprávame a snažia sa ich pohyby opakovať. Odložte tablety, mobily, hovoriace knihy, a umožnite dieťaťu dostatočný čas tráviť tvárou v tvár s reálnymi ľuďmi.
-> Používajte slamku. Z ekologického hľadiska sú plastové slamky pohroma, no pitie cez slamku perfektne precvičuje svaly úst a tak je dobré ho deťom dopriať. My sme nakúpili slamky papierové a máme aj slamkovú “konštrukciu”, ktorá je sice plastová, ale na opakované použitie.
-> Slamky sú fajn nielen na pitie, ale aj na fúkanie. Raz sme sa zahrali takto. Vytvorila som rybky z ľadu, a na tácku som dala papier s vystrihnutou dierou v strede. Ten predstavoval ľad na rieke. Deti potom “zachraňovali” rybky tak, že ich fúkali späť do vody – cez dieru v ľade.
-> Hrať sa s jedlom je super! Teda občas 🙂 Skúšali sme to napríklad so soletkami alebo lízatkami a poriadne pri tom potrénovali ústa a jazyky.
-> Raz som na internete našla túto “Rozprávku o jazýčku”, ktorú sme si s deťmi rozprávali večer pred spaním. Naše deti majú rady takéto malé rituály, zvlášť, keď časom vedia už celý príbeh lepšie ako ja a stanú sa jeho rozprávačmi.
(Neviem, skade je pôvodne táto rozprávka, mala som ju uloženú vo fotkách v mobile. Na internete ju nájdete na rôznych miestach, ale autora/pôvodný zdroj nepoznám. Ak vy áno, prosím dajte mi vedieť!)
-> Slamky ešte raz. Dá sa s nimi prenášať a triediť. Napríklad kukuričné lupienky a cereálie.
Oromotorika so zošitmi a kartičkami
Tu je zopár našich pracovných zošitov a pomôcok, s ktorými sme si doma pomáhali k zdokonaleniu výslovnosti.
1. Rozcvičme si jazýček
2. Hry s rečou
Tento zošit je oficiálne pre vek 4-7 rokov, a je už pre deti, ktoré potrebujú trénovať výslovnosť konkrétnych hlások. Obsahuje zopár úvodných všeobecných cvičení, jednu stolovú hru, zopár poviedok aj aktivít na slabikovanie a rýmovanie.
Potom nasledujú aktivity a cvičenia na konkrétne hlásky.
Každej hláske je venovaných viacero strán, vyslovovanie hlásky sa trénuje na začiatku slov, na konci, aj v strede.
Je vyslovene písaný pre rodičov – laikov, obsahuje aj vysvetlivky a praktické návody, ako sa ktorá hláska má správne vyslovovať.
Je to inak starší zošit, ktorý bol dlhšie nedostupný a koncom minulého roka bola dotlač. Žiaľ už aj tá je skoro celá fuč, ale dá sa ešte kde-tu zohnať.
3. Logopedické maľovanky
Toto je pekný doplnok k zošitu Hry s rečou. Je to pracovný zošit, ktorý si deti vymaľovávajú a popri tom trénujú výslovnosť opisom obrázkov a básničkami.
Zošit je preložený z češtiny a na pár miestach som si to uvedomila, ale dá sa s tým pracovať a celkovo je to myslím dobrý preklad.
Neobsahuje už inštrukcie pre rodičov, je písaný pre deti. Maľovanky sú tiež teraz čerstvo dotlačené a ešte hádam chvíľu budú dostupné. Kúpite tu.
4. Básničková logopédia
Toto je novinka pedagogického vydavateľstva Infra Slovakia. Je to pomôcka, ktorá deťom pomocou básničiek pomáha zautomatizovať si správnu výslovnosť. Čiže je vhodné ju použiť vtedy, keď už dieťa problematické hlásky vie vyslovovať, keď sa na výslovnosť sústredí, no v bežnej reči na to zabúda.
Takisto sa potom pomôcka zameriava na výslovnosť dvojíc, ktoré sa minimálne líšia, ako HRAD – HLAD či KOZA – KOŽA.
Obsahuje 2O kariet s originálnymi básničkami (zameranými vždy na konkrétnu hlásku/dvojicu hlások) a 2O dejových obrázkov, ktoré idú k básničkám. Ku každej básničke sú ďalej štyri malé obrázky predmetov a štyri kartičky so slovami.
Súčasťou pomôcky je metodika, kde nájdete 10 tipov na rôzne hry a aktivity s kartami, plus detailný opis výslovnosti hlások, aj s tipmi a radami, ako deťom pri výslovnosti pomôcť.
Autorkami sú dve skúsené logopedičky, a nespornou výhodou tejto pomôcky je, že je vytvorená špecificky pre slovenské deti v slovenskom jazyku.
Kúpite v eshope vydavateľstva INFRA.
5. Kubko na prázdninách
Poznáte sériu knižiek o Kubkovi, ktorá pomáha deťom učiť sa rozprávať? My ju určite odporúčame. Štvrtá kniha v tejto sérii je pre deti v predškolskom veku a venuje sa práve správnej artikulácii, čiže schopnosti správne vyslovovať jednotlivé hlásky.
Kniha je na jednej strane užitočným pomocníkom pre rodičov, lebo im umožňuje sledovať, či dieťa zvláda výslovnosť samo, alebo či potrebuje pomoc odborníka. Na strane druhej ju možno veľmi dobre využiť aj ako pomôcku pre deti, ktoré už logopéda navštevujú. Pri čítaní s rodičom si môžu hravou formou precvičovať správnu výslovnosť.
***
Pri ceste za správnou výslovnosťou je dôležité – z mojich skúseností:
-> mať more trpezlivosti,
-> pravidelne sa dieťaťu venovať v krátkych intervaloch, aj pár minút denne robí zázraky,
-> aktivity striedať, a ponúkať ich zábavnou formou – hra, básnička, maľovanie… nech to nie je len opakovanie nejakých slov na papieri, ako často žiaľ deti dostávajú “na domácu úlohu” z logopedickej poradne.
Aké máte skúsenosti vy?
[…] Ak vás zaujíma oromotorika, správna výslovnosť a ako ich u detí prirodzene podporovať, prečítajte si tento článok. […]