Nedávno som písala, ako sme “objavili” hrnčekové koláče, ktoré deti vedia piecť takmer úplne bez pomoci. Poslali ste mi zopár vašich oskúšaných tipov a ja som sa rozhodla deťom z nich pripraviť obrázkové recepty, aby ma pri príprave koláča vôbec nepotrebovali.
Deti v kuchyni
Naše deti deti milujú snaď všetky práce, ktoré sa odohrávajú v kuchyni. Už si ani nepamätám, kedy som niečo piekla sama, vždy sa nájde aspoň jeden dobrovoľník, čo mi chce pomáhať.
Ak hľadáte, aké “montessori” aktivity vymyslieť deťom, nič dokonalejšie ako pečenie nenájdete.
A všímajte si, čo všetko taká “obyčajná” záležitosť, ako pečenie koláča, rozvíja! Spája:
- činnosti praktického života (presýpanie, prelievanie, naberanie lyžicou, strúhanie, miešanie, krájanie…
- zapájanie zmyslov (ach všetky tie vône a chute!)
- rozvoj jazyka (škorica, vanilkový struk, sladké, kyslé, mäkké, husté….)
- matematiku (250 gramov, 100 mililitrov, 3 lyžice, polku…)
Ak ich predtým zoberiete so zoznamom na nákup do obchodu, kde budú musieť potraviny pohľadať, vybrať a kúpiť, tým lepšie.
Čo dokáže spôsobiť hrnček práškového cukru
K pečeniu sme sa tento týždeň dostali s pomocou príbehu o vlkovi a troch prasiatkach. Nie s tým klasickým, ktorý určite poznáte. Pravdivý príbeh o troch prasiatkach rozpráva samotný vlk a dozvedeli sme sa, že tá klasická verzia je niečo ako fake news – všetko bolo v skutočnosti inak! Vlkovi nikdy nešlo o prasiatka, len sa snažil získať hrnček práškového cukru, aby mohol upiecť tortu pre svoju babičku!
Knižka nás dobre pobavila, deti už sú vo veku, kedy chápu takýto humor. Rozmýšlali sme aj, ako to možno v skutočnosti bolo s inými klasickými rozprávkami. Čo takto Červená čiapočka, aká by bola vlkova verzia príbehu? Alebo Snehulienka a sedem trpaslíkov… Ako by vyzerala rozprávka, keby ju rozprávala kráľovná?
Má to ale aj určitú morálnu pointu. Každý príbeh, situácia, konflikt, má viac uhlov pohľadu. Deti to dobre poznajú zo vzájomných interakcií – často sa stáva, že každý z nich nejaký spoločný zážitok prerozpráva úplne inak, alebo že pri nejakej hádke každý má pocit, že ten druhý nehovorí pravdu. Toto je svojím spôsobom rovnaká záležitosť, veď aj vlk má právo na svoju verziu príbehu.
U starších detí by sme vedeli v debate ísť ešte ďalej. Kde je pravda? Môžeme vlkovi veriť? Prečo? Ako sa uistiť, že náš zdroj informácií je dôveryhodný? V čase, kedy všetky informácie vyhľadávame na internete, a na internete nájdeme naozaj hocičo, je toto mimoriadne aktuálna téma.
No ale späť k pečeniu. Začali sme premýšlať, aký koláč asi vlk chcel pre babičku upiecť, keď naň potreboval hrnček práškového cukru. A že teda keď jemu sa to nepodarilo, napečieme ten koláč aspoň my.
Vytiahla som dva obrázkové recepty, kde v oboch je treba presne hrnček práškového cukru. A deti sa pobrali piecť.
Obrázkové recepty v akcii
Ako prvý ich zlákal koláč, ktorý je na obrázku poliaty čokoládou. Zhodou okolností je trochu náročnejší.
Deti úplne nadchla predstava, že celý koláč urobia úplne samé. Dokonca ma chceli vyhnať z kuchyne, nech im tam nezavadziam. Ale presvedčila som ich, aby mi dovolili aspoň pozerať sa a občas čo-to poradiť.
Prečítali si zoznam surovín a pomôcok, a všetko nachystali na kuchynský pult. S mladšími deťmi by som odporúčala nachystať všetko spolu, ak nevedia čítať, ťažko sa im bude napríklad rozlišovať hrubá múka od hladkej. Ja som karty zalaminovala, aj keď nezvyknem laminovať veci, ktoré používame iba doma. Predsa len, v kuchyni asi dostanú zabrať. Výhodu to má aj tú, že napríklad na kartičkách s potrebnými ingredienciami si deti môžu odškrtávať veci, ktoré už majú.
Potom si zoradili kartičky s postupom. Sú očíslované od 1 do 11. Podelili si, kto bude robiť čo, a pustili sa do práce.
Na kartičkách je aj stručný text. Ak by nevedeli ešte čítať, asi by som si s nimi kartičky na úvod prešla, či im sú všetky pokyny jasné. Našim veľlkáčom som už nechala voľnú ruku. Potom mi hovorili, že im všetky obrázky boli jasné, ale videla som, že si aj čítali texty.
Dokonca si zvládli aj nastaviť rúru na správnu teplotu a šupli plech do nej. Po polhodinke vytiahli krásny voňavý koláč. Ešte sme ho natreli ríbezľovým džemom a poliali čokoládou a výsledok bol naozaj dokonalý.
O pár dní sme vyskúšali druhý koláč, tento na spôsob bublaniny s ovocím. Aj ten sa s obrázkovým receptom podaril!
Keďže obrázkové recepty majú, zdá sa, úspech, chystám sa ich urobiť viac. Napríklad tento tip na jogurtový koláč znie dobre – a dokonca si pri ňom ani ten hrnček vraj nezašpiníte, pretože ako odmerka slúži kelímok od jogurtu 🙂
Ďakujeme tým z vás, ktoré ste sa o recepty s nami podelili.
Obrázkové recepty od nás pre vás
Naše dva obrázkové recepty si môžete stiahnuť v eshope, do konca prázdnin (a Prečítaného leta) zadarmo. Želáme vám zážitkov, podnetov a nových zručností pri pečení!