Zoznámte sa s chlapčekom Baltazárom a jeho medvedíkom Pepinom. Vo Francúzsku túto dvojicu už poznajú deti vyše dvadsať rokov. Z detských obrázkových knižiek, pracovných zošitov, hier či edukačných pomôcok, ktoré sú tvorené v duchu pedagogiky Montessori. K nám ich prvýkrát prináša vydavateľstvo Svojtka v krásnom pracovnom zošite nazvanom Veľký, väčší, najväčší zošit o PRÍRODE.
Baltazar sa rozhodne s Pepinom vyraziť na veľkú dobrodružnú expedíciu po kútoch záhrady za domom. Zbalia si batohy s ceruzkami, blokmi, nožnicami, pribalia vrecúška na objavy, a sú pripravení. Pridáte sa?
Veľký, väčší, NAJVÄČŠÍ
Zošit obsahuje vyše 150 aktivít zameraných na prírodu. Tématicky je zameraný na rastliny, stromy, huby, vtáky a hmyz. Aktivity, ktoré deťom ponúka, sú naozaj rôznorodé a zamerané na všetky zmysly.
Povedz mi to a ja zabudnem, ukáž mi to a ja si zapamätám, nechaj ma to urobiť a ja to pochopím.
V súlade s Montessori prístupom sú úlohy v zošite koncipované tak, aby deti naozaj vyšli do záhrady, do lesa či na lúku, a prírodu skúmali vlastnými rukami, nielen s farbičkami a papierom.
Nájdete tu:
– Návody na činnosti, ktoré deti môžu robiť v jednotlivých ročných obdobiach: sadiť semienka, piecť ovocný koláč alebo robiť marmeládu, vyrábať rôzne typy krmítiek pre vtáky či pozorovať hmyz v noci.
– Aktivity, vďaka ktorým deti zapoja pri skúmaní prírody všetky zmysly: napríklad tajomné vrecúško na trénovanie stereognostického zmyslu, rôzne hry na tréning zraku a sluchu.
– Originálne námety na tvorenie, kreslenie, krásne obrázky na vyfarbovanie. (Jedli ste už napríklad šalát v mise z ľadu a kvetov?)
– Krátke konverzácie, v ktorých Baltazár vysvetľuje Pepinovi niektoré zaujímavé prírodné javy.
– Pexeso so stromami a ich listami, jednoduchú spoločenskú hru o zbieraní jabĺk, a na konci knihy je pár strán, na ktorých si deti môžu vytvoriť herbár.
– Kartičky s pojmami, ktoré deti naučia rozoznať časti kvetu, stromu a listu. Takisto sa tu deti zoznámia s názvami kvetov, stromov a ich plodov, húb, vtákov či motýľov.
– Kopec grafomotorických úloh, od klasického spájania čísel či vyfarbovania, až po tvorbu indických kolamov alebo girlánd z listov.
– Tréning jemnej motoriky s nožnicami a lepidlom.
Čo sa nám mimoriadne páči
Zošit pomáha budovať u detí lásku k prírode, rastlinkám, zvieratám, ktoré nás obklopujú.
“Ako všetko ostatné, aj pozitívny vzťah k prírode sa vyvíja vďaka správne zameranej výchove. Celkom určite ho v dieťati nevypestujeme pedantným popisovaním či nabádaním v uzavretej miestnosti, kde dieťa nepočúva a nudí sa.” Maria Montessori
Veľmi oceňujeme množstvo podnetov na rozvoj fantázie a tvorivosti. Deti majú napríklad nakresliť najkrajší lúčny kvet, aký si dokážu predstaviť, alebo ako by vyzeral ich domov, keby bývali v jablku. Majú nakresliť, ako by poľudštili strom alebo vymyslieť vlastnú básničku a ilustrovať ju.
Celým zošitom sa ťahajú aktivity na rozlišovanie štyroch ročných období, ktoré nabádajú deti, aby kreslili, spájali, rozprávali o tom, čo sa deje v ktorom období a prečo. Ako som už viackrát písala, takéto podnety sú pre deti v predškolskom veku veľmi dôležité, pretože téma striedajúcich sa ročných období je pre ne ešte abstraktná a ťažko uchopiteľná.
Kniha veľa pracuje s pamäťou, ponúka návod na jednoduchú pamäťovú hru, nabáda deti, aby si zapamätali sfarbenie kvetov či vtákov, a pokúsili sa ich zreprodukovať.
U nás v neposlednom rade bodujú hlavné postavičky Baltazára a Pepina. Chlapček s čiapkou s modrými zajačími uškami a hovoriaci medvedík pôsobia v Montessori knihe dosť neštandardne, a možno práve preto si ich naše deti okamžite obľúbili ☺
[…] Ak chcete prebúdzajúcu sa prírodu skúmať s deťmi nielen v knihách, ale aj „v teréne“, dobrým pomocníkom vám bude tento parádny pracovný zošit. Podrobnú recenziu som spísala tu. […]
[…] Veľký, väčší, najväčší zošit o prírode je oproti nemu farebnejší a príde mi trochu originálnejší. Podrobne som o ňom písala v tomto článku. […]