Po dovolenke pri mori deti minulé prázdniny často spomínali na more, vlny, morské živočíchy. A tak sme si morskú atmosféru vyrobili doma pomocou niekoľkých jednoduchých pokusov či aktivitiek.
1. Morská pena
Prvá aktivitka využíva známu kombináciu ocot + sóda bikarbóna na zinscenovanie morskej peny. Neviem, čím to je, ale toto je u nás neodolateľná záležitosť. S octom a sódou sme už robili napríklad takéto šumivé elixíry.
Tentokrát som na tanier poukladala zopár miniatúr morských živočíchov, mušle a kamienky.
Zasypala som ich pieskom zmiešaným so sódou bikarbónou. Deťom som ich ponúkla na tácke s octom, zafarbeným na modro, žlto a zeleno. Farby som vybrala tak, aby pripomínali farbu mora. Ocot vždy riedim tak 1:1 s vodou, šumivú reakciu to vyvolá aj tak peknú, ale až tak to nezapácha.
Deti mali za úlohu zistiť, čo sa skrýva v piesku.
To bolo radosti! Pipetami striekali modrý, zelený a žltý ocot, pozorovali šumivú penu, ktorá vznikala, skúšali uhádnuť, čo za predmety sa pod ňou skrývajú.
Samozrejme, že striekali a striekali, až kým to celé neplávalo v zelenej vode. A potom sme to celé zopakovali.
2. More vo fľaši
Druhý experiment je veľmi jednoduchý a určite ste ho už niekde zazreli. Voda vo fľaši krásne imituje vlny v mori alebo oceáne.
Postup je veľmi jednoduchý. Naplnili sme sklenenú fľašu vodou, zafarbenou modrou potravinárskou farbou, a olejom. Ideálny je číry olej, my sme dali obyčajný slnečnicový. Pomer sme dali tak od oka – slabšie dve tretiny vody a zvyšok olej.
Fľašu som poriadne prelepila izolačnou páskou, ktorú sme doma mali. Predstava, že sa mi niekde vyleje liter oleja a tmavomodrej vody ma dosť desila 🙂
Voda a olej sa odpudzujú, vo fľaši sa nepomiešajú. Keď fľašou jemne hýbete, prelievajú sa a pripomínajú vlny na morskej hladine.
Fľaša funguje aj ako relaxačný prostriedok, po poriadnom pretrepaní môžete pozorovať efekt lávovej lampy 🙂
3. Vrstvy oceánu a prečo more nezamŕza
Tretím “morským” pokusom bolo vytvoriť vrstvy mora/oceánu v miske. Toto sme robili na chate s väčšou skupinkou detí, a úspech to malo u predškolákov aj štvrtákov.
Chceli sme docieliť, aby voda išla od najbledšej modrej po najtmavšiu, ako v skutočnosti v mori. Najprv sme na dno misky naliali trochu bledomodrej vody, uložili do nej nejaké morské živočíchy, mušle, kamienky, a dali zamraziť. Potom sme misku vytiahli, pridali ďalšiu vrstvu vody – o niečo tmavšiu – a podobne.
Trochu sme sa ale asi ponáhľali, a tak sa nám niektoré vrstvy zmiešali. Nevadí, výsledok nás aj tak potešil.
Teraz mali deti za úlohu more rozmraziť. Pri tej príležitosti som im pripomenula, že skutočné moria a oceány nezamŕzajú. Prečo asi? Už sme túto tému riešili dávnejšie a tak si spomenuli, že za to môže soľ v morskej vode.
A tak sme soľ vytiahli aj my.
Soľ robí zázraky na počkanie. Ľad sa okamžite začal topiť a začali v ňom vznikať rôzne malé tunely a trhlinky.
Deti potom topenie ešte urýchľovali pomocou pipiet. Striekali vodu do tých trhliniek a kanálov, ktoré vznikali pôsobením soli, a pomaly oslobodzovali zmrazené zvieratá.
4. Hustota vody
Tento morský pokus sme robili pred návštevou Mŕtveho mora, aby sme si vysvetlili, prečo sa v ňom nedá potopiť.
Písala som o ňom v tomto článku.
5. Ekologická katastrofa v mori
Toto sme zase robili pred pár rokmi na Deň Zeme. Zinscenovali sme si malú ekologickú katastrofu – olejovú škvrnu na morskej hladine.
Ako sme si s ňou poradili, a či sa nám podarilo zachrániť zvieratá, sa dočítate tu.
6. More na tanieri
No a ak vám pri pokusoch vyhladlo, urobte si takéto morské keksíky.
Na ich výrobu sme my použili:
- Marína keksy,
- nátierkové maslo s medom, citrónom a modrou potr.farbou ako more,
- rozdrvený Marína keks ako piesok v mori,
- rybky so sézamom a makom,
- rôzne ozdôbky na pečenie (čo dom dal) na kraby, rastlinky, hviezdovky…
Dobrú chuť a letu plnému vody zdar!