Montessori tajomné vrecúška alebo Ako rozvíjať stereognostický zmysel

Jednou z pomôcok montessori zmyslovej výchovy sú takzvané stereognostické vrecúška, niekedy nazývané aj tajomné. Rozvíjajú stereognostický zmysel, čiže schopnosť rozlišovať predmety dotykom.

Rozoznávanie tvaru predmetu dotykom nie je len obyčajné precvičovanie hmatu. Hmatom totiž vnímame len vlastnosti povrchu daného predmetu. Akonáhle sa ruka pohybuje okolo predmetu, pripája sa k hmatovému vnemu aj vnem pohybu. Tento vnem súvisí so špeciálnym zmyslom, svalovým, ktorý nám umožňuje množstvo vnemov ukladať do “svalovej pamäte”. Kombinácii hmatu a pohybu hovoríme stereognostický zmysel. Maria Montessori vypozorovala, že deti si oveľa ľahšie zapamätajú veci, ktorých sa môžu aj dotýkať, nielen na ne pozerať. Ak máte malé deti, určite vnímate, ako sa všetko snažia chytiť do rúk, vrátane vecí, ktoré nám dospelým vôbec neprídu vhodné 🙂 Preto v montessori pedagogike väčšina pomôcok predškolského veku vyžaduje prácu rúk a učí deti cez manipuláciu. Pohyblivá abeceda, pohyblivé čísla, zmyslové pomôcky na objem, dĺžku, geometrické telesá…

Ako vyzerajú a na čo slúžia tajomné vrecúška

Originálne stereognostické vrecúška sú tak trochu špecifické. Majú šnúrku, vďaka ktorej si ich viete zavesiť na krk, a otvor zboku, aby sa do vrecka visiaceho okolo krku ľahko dala vložiť ruka. Úplne vbez problémov sa ale dajú použiť obyčajné vrecká, stačí, aby boli nepriehľadné a dostatočne veľké, aby sa do nich zmestila ruka. Obsahujú väčšinou 10 rôznych drevených geometrických telies – guľu, kocku, hranol, ihlan, a tak ďalej, pričom obe vrecká obsahujú rovnaké predmety. Cieľom je, aby dieťa dokázalo výlučne hmatom a pohybom identifikovať všetky predmety. Deti si tým trénujú nielen spomínaný stereognostický zmysel, ale aj svalovú pamäť, cibria si jemnú motoriku, učia sa sústrediť a budujú si predstavivosť. Pri pomenovávaní predmetov si zase rozvíjajú slovnú zásobu.

Ako sa hrať?

Začnite iba s jedným tajomným vreckom. Ak vaše dieťa ešte dobre nepozná geometrické telesá, tie na chvíľu odložte a vrecko naplňte predmetmi z domácnosti alebo z prechádzok, ktoré vaše dieťa dobre pozná, vie pomenovať, a sú tvarovo a povrchovo tak odlišné, že sa dajú ľahko identifikovať. Napríklad pierko, šišku, kľúč, kus špongie, mincu… Prvýkrát dajte do vrecka len pár predmetov – postačí 4 alebo 5 – a časom môžete počet zvyšovať. Keď už dieťa vie, ako sa s vreckami pracuje, môžete prejsť na geometrické telesá.

1.Toto je kocka.

Na úvod je dobré všetky predmety z vreciek vybrať, zoznámiť sa s nimi a pomenovať ich, prípadne sa ich naučiť prostredníctvom trojkrokovej metódy.

Prvý krok: Toto je kocka.
Druhý krok: Ukáž mi kocku.
Tretí krok: Čo je toto? Dieťa odpovie: “Kocka.”
Montessori tajomné vrecúško

2. Čo to držím?

Jednu sadu predmetov schováme do vrecka. Druhú môžeme schovať, alebo ako nápovedu nechať vyloženú pred dieťaťom. Dieťa strčí ruku do vrecka, chytí jeden z predmetov, a skúsi ho pomenovať. Potom predmet vytiahne, aby sa presvedčilo, či ho identifikovalo správne. Prípadne môžete použiť ako ťahák kartičky s obrázkami predmetov. Ak sa nepomýlilo, môžete sa vystriedať a ďalší predmet skúsiť identifikovať rodič, prípadne súrodenec. Takto pokračujete, až kým neidentifikujete všetky predmety vo vrecku.

3. Nájdi kocku.

Alebo hru môžete otočiť. Ukážete dieťaťu príslušnú kartičku s pokynom: “Nájdi kužel.”

4. Obe vrecká

Ďalší stupeň je zapojiť obe ruky, ktoré hľadajú naraz rovnaké predmety. Jednu ruku dá dieťa do jedného vrecúška, druhú do druhého, a súčasne obomi hľadá napríklad guľu. Aj tu platí, že čím je predmetov vo vreckách viac, tým bude hľadanie náročnejšie.

5. Ty a ja

Na spestrenie môže v jednom vrecku hľadať dieťa, v druhom rodič (alebo súredenec).

6. Hádaj, čo držím

“Držím niečo, čo má osem vrcholov a všetky hrany majú rovnakú dĺžku. Čo to je?” Dieťa vo vrecúšku chytí nejaký predmet a opisuje ho, kým ostatní neuhádnu, čo to je. S geometrickými telesami je to skôr hra do školy, ale s predmetmi domácnosti alebo z prírody je to zaujímavý spôsob, ako u detí prepojiť s dotykom pamäť iných vnemov a zároveň rozvíjať jazyk. “Je to drsné, červené, guľaté… používame to na odomykanie, umývanie riadov…” Dieťa nielen daný predmet vníma rukou, ale musí si to spojiť s tým, ako daný predmet vyzerá a nájsť slová na opísanie jeho vlastností.

7. Sezónne stereognostické vrecúška

Hru s tajomnými vrecúškami je možné obmieňať a rozširovať podľa záujmu a schopnosti detí. Do vreciek môžete dať autíčka či minifigúrky. Prírodniny. Ovocie. My máme napríklad vyrobené vrecúška aj na rôzne ročné obdobia. V tom zimnom máme vianočný stromček z filcu, vločku, vianočnú guľu. V jarnom tulipán, v letnom slniečko, v jesennom gaštan.

Montessori tajomné vrecúško

8. Stereognostická krabica

Namiesto vreciek sa dá použiť aj krabica s dvomi otvormi, ktorá je vnútri predelená na dve časti. My máme takúto parádnu z jednej výmeny. Na otvoroch sú nalepené “tunely” z ponožiek, aby dokonale izolovali a deti nemali snahu pomáhať si očami.

Montessori stereognostické vrecúška

Dotykové vnímanie hrou

Stereognostický zmysel sa dá rozvíjať aj prostredníctvom spoločenských hier. Je ich na trhu dostupných zopár – o jednej takej fajn hre som už písala tu. Pred pár týždňami som našla ďalšiu perfektnú hru, tentokrát značky Haba.  Obsahuje stereognostické vrecúška so 16 drevenými geometrickými telesami (osem v každom vrecúšku).

Montessori stereognostické vrecúška

K nim sú krásne čiernobiele kartičky s príslušnými tvarmi v 3D podobe na jednej strane, a s obrysom podstáv na druhej strane.

Montessori stereognostické vrecúška

Navyše sú tu aj tieňové karty, na základe ktorých sa z geometrických telies skladajú rôzne stavby. Toto je celkom náročné, a aj ja mám s niektorými kartičkami problém 🙂 Našťastie v návode sú odfotené “správne odpovede”.

Montessori stereognostické vrecúška

Môžete ju využiť na všetky hry, ktoré sa dajú hrať so stereognostickými vrecúškami (a ktoré som popísala vyššie). Okrem toho je myslená ako spoločenská hra pre dvoch a viac hráčov. Hráči jednoducho majú za úlohu vytiahnuť z vrecka teleso, ktoré si vylosujú na kartičke. V balení nájdete aj presýpacie hodiny, ak by ste chceli do hry vniesť ešte trochu viac napätia ?

Ako by sa aj od značky Haba dalo čakať, všetko je krásne, kvalitné, voňavé a odolné ?

Hru máme z eshopu Babyknihy.sk, kúpiť si ju môžete tu.

2 Replies to “Montessori tajomné vrecúška alebo Ako rozvíjať stereognostický zmysel”

  1. […] Prečítajte si: Montessori tajomné vrecúška alebo Ako rozvíjať steteognostický zmysel […]

Pridaj komentár