Slovné druhy ma v škole nikdy nebavili a nikdy som nechápala, na čo ich potrebujeme vlastne vediet. To som ale nechodila do Montessori školy. Totiž slovné druhy v Montessori ponímaní sú zábavná hra s tvarmi! Našťastie mám deti a jedno z nich – naša veľkáčka tretiačka – práve začala slovné druhy preberať. A tak sa spolu môžeme s nimi hrať 🙂
Inak slovné druhy sú v škole učivo pre tretí a štvrtý ročník, v Montessori sa k nim niektoré deti dopracujú už v škôlke. Nášho spoznávania slovných druhov sa okrem tretiačky chceli zúčastniť aj obaja prváci.
Ihlan, guľa, kváder
Každý slovný druh má svoj geometrický symbol. Podstatné meno je čierny ihlan. Stojí pevne na zemi, je ako stará egyptská pyramída. Sloveso je zase červená guľa. Nikde neobstojí, stále je v pohybe. Lebo sloveso je nositeľom deja, pohybu.
Prídavné meno je väčšinou tmavomodrý ihlan (aj keď farby niektorých tvarov sa niekde líšia a napríklad v tomto prípade niekto používa hnedú miesto modrej), číslovka menší bledomodrý, zámeno vyšší fialový. Ihlany preto, lebo sa všetky viažu k podstatnému menu.
Príslovka je menšia oranžová guľa, súvisí so slovesom. Predložka je zelený poloblúk, spojka ružový kváder. Citoslovce je akoby zlatý výkričník.
Všetky pekne na drevenom podstavci vyzerajú takto.
V pôvodných montessori gramatických symboloch nenájdete časticu, väčšinou ju symbolizuje elipsoid.
Gramatické symboly majú aj dvojdimenzionálnu podobu, a tá sa využíva častejšie, keďže deti s týmito symbolmi pracujú hlavne na papieri. Z ihlanov sú trojuholníky, z gulí kruhy a podobne.
Existujú v drevenej verzii.
Alebo v papierovej. Papierové symboly sa môžu lepiť na papier pod rôzne slová a vety. Viete si ich doma vyrobiť aj sami. A úlohy detí, týkajúce sa určovania slovných druhov, môžu potom vyzerať takto nejak.
Toto je mimochodom moja úloha z Montessori kurzu, ktorý som absolvovala 🙂 Z použitých gramatických symbolov sme mali potom k textu vytvoriť obrázok:
Kráľovstvo slovných druhov
Montessori predstavuje školákom nové učivo často prostredníctvom príbehov. A ten o slovných druhoch mám mimoriadne rada. Počula som zopár mierne odlišných verzií, mne sa najviac páči tá, ktorú mám z kurzu Montessori cestou Lucky Smičekovej. Myslím, že pôvodne je to nemecká verzia.
Doma sme si tento príbeh porozprávali. Najprv sme si však z gramatických symbolov vyrobili postavy príbehu. Lucka má krásne drevené postavičky, v škole alebo kolektíve je určite fajn kúpiť si drevenú sadu a pohrať sa s ňou.
My sme si ich vyrobili z tvrdého papiera. Dala som deťom základné tvary a povedala im, ktorý bude akou postavou.
Výroba im trvala asi hodinu, a deti boli so svojím dielom mimoriadne spokojné. Potom museli postaviť kráľovstvo, aby mali kde postavy bývať. Aj to sa stretlo s nadšením.
Keď bolo všetko pripravené, začali sme s príbehom. Tu je taká rýchla, skrátená verzia.
Kde bolo, tam bolo, bolo raz jedno kráľovstvo. V tomto kráľovstve vládne… KRÁĽ. Je veľmi múdry, všetko vie a kade chodí, tade ukazuje: “Stôl.” “Žena.” “Psy.”
Kráľ má aj ženu – KRÁĽOVNÚ. Vždy keď kráľ niečo povie, ona k tomu niečo pridá. Kráľ povie: “Chlapec.” Ona pridá: “Malý chlapec.”
Kráľ a kráľovná majú jednu dcéru, PRINCEZNÚ. Tá veľmi rada počítala. Keď kráľ povie: “Holub.”, kráľovná povie: ” Biely holub.” a princezná pridá: “Jeden biely holub. Veľa bielych holubov.”
Kráľovská rodina má aj RADCU, ktorý zastupuje kráľa, keď je preč. Keď kráľ povie: “Žena.”, radca povie: “Ona.”
Nad kráľovstvom svieti SLNKO. Keď je na oblohe, stále sa niečo deje. Princezná si spieva. Radca sa mračí. Slnko má kamaráta, MESIAC, ktorý je stále PRI nej a vždy, keď Slnko niečo povie, on niečo dodá. Keď Slnko povie: “Kráľ sa hnevá.”, Mesiac dodá: “Veľmi sa hnevá!”
V kráľovstve je aj RÁZCESTNÍK, ktorý ukazuje, kde čo je, aby sme sa nestratili. Tade sa ide K rieke, tade POD most, tade DO kráľovstva. Je tu aj šašo. Ten pobehuje hore dole a kričí: “Pomoooc! Hurááááá!” No a nakoniec je tu silák, ktorý obieha okolo a kontroluje, či tam všetci sú.
No a je tu ešte jeden člen, ktorý sa väčšinou skrýva, a o tom si povieme neskôr.
Všetky slová na svete, ktoré dokážete vysloviť, sú jedným z týchto členov. Či tie úplne najkratšie, alebo úplne dlhočizné.
Každá postava má svoje meno, tak ako aj my máme svoje mená. Kráľ sa volá PODSTATNÉ MENO, lebo vždy hovorí len to podstatné…
Deti počúvali príbeh bez pohnutia, a po skončení sa dožadovali pokračovania 🙂 Dala som im teda polhodinku “rozchod”, aby si mohli zrealizovať vlastné príbehy o našom kráľovstve.
Potom sme sa vrhli na podstatné mená, a o tom sa dočítate tu.
Dokonalé, hneď si to zrealizujeme.! Opäť vďaka!
[…] sme sa zoznámili s kráľovstvom slovných druhov a jeho obyvateľmi. Postupne budeme spoznávať každého bližšie. Začneme samotným kráľom, ktorý predstavuje […]