Spolu s peknými Montessori knižkami o Arturovi a Mile vyšli vo vydavateľstve Stonožka pred pár týždňami aj dva pracovné zošity Montessori – Moja prvá angličtina a Prázdniny pri mori.
Tá angličtina ma veľmi zaujala, nestretla som sa doteraz na kurzoch s nejakým vyslovene Montessori spôsobom, ako deti učiť cudzí jazyk. V mojich predstavách sa s Montessori najviac zhoduje “ponorenie” detí do reálneho cudzojazyčného prostredia, vrátane blízkeho kontaktu s “native speakers”, tak, aby vnímali reálnu potrebu jazyk sa naučiť. Toto však v slovenských pomeroch nie je úplne najjednoduchšie.
Keďže som ale už dlhší čas rozmýšlala, ako systematicky zaviesť doma nejaké ľahké učenie angličtiny, knihu som kúpila, a čakala, čo za zázraky sa z nej dozviem. Zázraky sa nekonali. Je to v podstate pekný pracovný zošit, s ktorým sa deti hravou formou učia anglické slovíčka, jednoduché frázy a pesničky.
Montessori prvky v nej sa prejavujú tým, že:
- Kniha využíva rozmanité zmyslové vnemy. Sú tu pesničky a slovíčka na počúvanie, hry na vystrihovanie, cvičenia na zrakovú diferenciáciu.
- Učenie je ukotvené v realite. Deti sa učia slovíčka z bežného života, hry sa týkajú nakupovania v obchode, obliekania, povolaní, dopravných prostriedkov.
- Na učenie nových slovíčok sa využíva úžasný “výmysel” Marie Montessori – takzvaná trojstupňová jazyková lekcia. Tá sa v Montessori prostredí využíva de facto vo všetkých oblastiach, kde sa dieťa učí nové pojmy, a v stručnosti ju vysvetlím nižšie.
- Kniha má snahu používať Montessori pomôcky, aj keď evidentne len v dvojdimenzionálnej papierovej podobe. Napríklad počítanie je s červeno-modrými tyčami, učenie farieb zase s farebnými doštičkami, skladanie slov s pohyblivou abecedou.
Zošit plus karty
Moja prvá angličtina sa skladá z dvoch základných častí. Prvou je samotný pracovný zošit – My Activity Book – a druhou karty na vystrihnutie. Tie sú spolu na 20 stranách podľa tém (9 kartičiek na stranu) a sú obojstranné. Na jednej strane sú čisto obrázky, na druhej obrázky aj s anglickým a slovenským pomenovaním.
Na počúvanie
V knihe sa často využíva počúvanie nových slovíčok alebo riekaniek či pesničiek prostredníctvom audiozáznamu.Ten si môžete stiahnuť buď na stránke Ikaru (link je uvedený v knihe) alebo vďaka QR kódom, ktoré sú uvedené pri príslušných cvičeniach. Neviem prečo, ale som voči takýmto veciam dosť nedôverčivá a očakávam vždy nefungujúce linky či hlásenia chyby. Táto kniha ma milo prekvapila (a možno pomohla čiastočne odbúrať tú moju nedôveru) – zatiaľ všetky QR kódy, ktoré sme s deťmi vyskúšali, fungujú bez chybičky.
Vieme si tak vypočuť všetky slovíčka ku jazykovým kartám v bezchybnej britskej angličtine (aj keď je to u nás nie príliš efektívne, pretože deti lepšie rozumejú mojej americkej).
Trojstupňová jazyková lekcia
Tieto slovíčka sa učia deti v troch stupňoch.
Klasická Montessori trojstupňová jazyková metóda pozostáva z troch krokov. Používa sa vždy pri zavádzaní nových pojmov – pri učení farieb, čísel, geometrických telies…
V prvom kroku pomenováva rodič (učiteľ) a dieťa počúva, prípadne opakuje. V druhom kroku dieťa už pasívne slovo pozná a na otázku napríklad “Ukáž, kde je …” vie daný predmet ukázať. Keď druhý krok zvláda, je pripravené na krok tretí – posledný – a tým je aktívne pomenovanie predmetu (teda na otázku “Čo je toto?” vie samostatne odpovedať).
Moja prvá angličtina pracuje s mierne upravenou trojstupňovou jazykovou lekciou, ktorá je popísaná v úvode:
Je potrebné si uvedomiť, že Maria Montessori radila zavádzať naraz vždy tri nové pojmy. (To platí samozrejme len v prípade, že ide naozaj o nové pojmy, inak to ide rýchlejšie.) Takže jedna strana s deviatimi obrázkami (ktorých je v zošite 20) by sa mala rozdeliť na tri rôzne jazykové lekcie, pričom každá lekcia môže trvať aj viac dní, pokiaľ sa dieťa dostane do tretieho stupňa a vie pojmy aktívne použiť. Je to teda mravenčia práca a treba sa obrniť trpezlivosťou najmä pri niektorých témach.
Tento spôsob učenia slovíčok mi nepríde dvakrát hravý (a to už majú deti 5 a 7 rokov, takže sú vcelku trpezlivé). Preto to dopĺňame vlastnými pesničkami a občas si učenie spestríme aj nejakou sladkou motiváciou.
Ja, dom, mesto, svet…
Kniha pokrýva množstvo tém, od ľudského tela, členo rodiny, farieb, čísiel až po svetovú mapu a vlajky. Takže sa naozaj dá očakávať, že keď si ju dieťa prejde, bude mať fajn základy.
Obsahuje rôzne hry, zopár známych pesničiek, úlohy na vyfarbovanie, priraďovanie…
Je určená pre vek 3-6 rokov, ale kľudne by som hornú hranicu posunula vyššie. Aj preto, že jednou z tém je abeceda, hľadanie prvej hlásky v slove a skladanie jednoduchých slovíčiek z písmen, čo je v slovenčine a angličtine úplne odlišné a pre deti v predškolskom veku, ktoré ešte nemajú zvládnuté písanie a čítanie v slovenčine, trochu mätúce.
(Trochu nás zarazilo, že Montessori kniha nemá farebné kódovanie kontinentov podľa Montessori. “Mamiiiii, prečo je Afrika ružová?”)
My máme zošit doma ešte len zopár týždňov, ale myslím, že plní svoj účel. Darí sa nám systematicky venovať spoločné chvíle angličtine. Len si nájsť čas!
Mimochodom, aj zošit Prázdniny pri mori je veľmi fajn. Chcela som ho deťom odložiť na dovolenku pri mori, ale pustili sa do vypĺňania priamo v kníhkupectve.
V rovnakej sérii by mali pribudnúť v auguste ešte ďalšie pracovné zošity Prázdniny s Montessori na chalupe a Počítanie s Montessori.