V poslednej dobe sa množia otázky na dobré pracovné zošity pre malé deti. A ja odpovedám, kašlite na pracovné zošity, malé deti potrebujú manipulovať s reálnymi predmetmi, nie papierom a ceruzkou.
Je však pravda, že pracovné zošity padnú občas vhod. Napríklad keď vonku pár dní po sebe prší, alebo keď starší súrodenec robí úlohy a mladší by sa veľmi rád pridal. A tak som začala pátrať po dobrých pracovných zošitoch pre najmenších, aby som vám mala čo poradiť.
Našla som KUMON. Poznáte? Priznám sa, že mňa doteraz akosi táto séria zošitov obchádzala. Ale už po prvom prelistovaní ma oslovila. Kumon je metóda z ďalekého východu, s Montessori pedagogikou má ale veľa spoločného.
V čom sa mi zošity Kumon páčia:
- Sú logicky štrukturované tak, že úlohy postupujú od najjednoduchších k čoraz ťažším. Toto je celkom vzácnosť, neviem, či poznám ešte nejaké pracovné zošity, ktoré na to dbajú. Dieťa sa postupne, malými krokmi, od úlohy k úlohe, zdokonaľuje a bez toho, aby si to uvedomovalo, zvláda ťažšie a ťažšie veci.
- Úlohy naozaj zodpovedajú odporúčanému veku. Aj toto je rarita, mnoho zošitov na trhu uvádza odporúčaný vek, ktorý je úplne “mimo”.
- Zošity v slovenčine sú od veku 2+ a pokrývajú celý predškolský vek. V zahraničí táto metóda mimochodom presahuje až do školy.
- Sú zamerané na konkrétne zručnosti/činnosti, môžete si teda vybrať, čo konkrétne vaše dieťa aktuálne zaujíma. Strihanie, vyfarbovanie, čísla, nácvik písania? Dieťa prechádza v predškolskom veku rôznymi senzitívnymi obdobiami, a nebaví ho stále všetko. Raz má fázu intenzívneho strihania alebo lepenia, raz je zamerané na čísla a všetko všade počíta.
- Na každej strane je jedna úloha. Toto je skvelé na podporu koncentrácie. Deťom sa dobre sústredí, ak ich nerozptylujú na strane viaceré cvičenia, obrázky a úlohy (vysvetlite toto prosím tvorcom súčasných učebníc, v ktorých každá strana je tak preplnená, že sa mi hlava točí!). Máloktorý zošit je takto robený a ja preto väčšinou strany v zošite kopírujem a ponúkam deťom jednotlivé úlohy na papieri (miesto celého zošita).
- V úvode je vysvetlenie pre rodičov, ako je zošit koncipovaný a tipy, ako z neho vyťažiť čo najviac.
- Zošity podporujú u detí samostatnosť – úlohy sú robené tak, aby rodič bol väčšinou len pasívnym (aj keď dôležitým) účastníkom.
Všetky zošity majú rovnaký koncept:
-> Úlohy očíslované od najľahšej (1) po najťažšiu (jeden zošit obsahuje cca 40 úloh).
-> Zošity pre najmenších obsahujú ku každej úlohe kľúčové slovo na budovanie slovnej zásoby, ktoré si rodič s dieťaťom opakuje. Omeleta, lietadlo, čerešňa…
-> Zošity pre väčšie deti zase obsahujú na každej strane priestor na podpis a dátum.
-> Vo väčšine zošitov je pri každej úlohe znázornený aj želaný výsledok.
-> Na poslednej strane je diplom za úspešné zvládnutie úloh.
Zošity pre najmenších – od 2 rokov
Pre deti od dvoch rokov má séria Kumon zopár “štartovacích” zošitov s podnázvom Prvé kroky. Tie vám predstavím trochu bližšie.
Úlohy sú tu odstupňované a mali by byť robené v presnom poradí. Keďže toto dvojročáci ešte nie vždy sú ochotní akceptovať, zošity sú potlačené jednostranne. Rodič teda môže vždy príslušnú stranu vytrhnúť a ponúknuť dieťaťu, a neukazovať mu celý zošit.
Nalepuj!
Jednou z najobľúbenejších činností mnohých dvojročných je lepiť nálepky. V tomto zošite sú nakombinované aktivity so samolepkami, aj také, pri ktorých sa papier lepí lepidlom.
Samolepky sú dostatočne veľké a deti ich ľahko odlepia z papiera bez asistencie, ak im ukážete, ako si ohnúť papier.
Je tam krásny systematický postup v úlohách:
– lepenie nálepiek bez presne určeného miesta (do mora nalep dve rybky),
– lepenie nálepiek v tvare geometrických tvarov na presne určené miesto, čo už vyžaduje oveľa väčšiu presnosť,
– nakoniec lepenie rôznych kúskov papiera (vystrihnutých rodičom), ktoré treba vopred nalepidlovať.
Zvážte, aké lepidlo deťom ponúknete. Neodporúčam klasické tekuté lepidlo v pôvodnej nádobe – malé deti nemajú ešte koncept množstva a budete bojovať s mláčkami vytlačeného lepidla na zošite či na stole. U najmenších sa mne osobne najviac osvedčila fľaška na lak (na nechty), kde dieťa nanáša lepidlo malým štetčekom, prípadne troška lepidla v malej miske a k tomu vatový tampón do uší. Pekne to deti núti trénovať jemnú motoriku, presnosť a sústredenie.
Strihaj papier!
Nemenej obľúbená činnosť – strihanie. Aj tento zošit je pekne odstupňovaný a úlohy uspôsobené už dvojročným deťom. Začína sa jednoduchým zastrihovaním do papiera, pokračuje sa rovnými čiarami a prechádza sa postupne k čoraz náročnejším krivkám.
Strany je samozrejme dobré pre lepšiu manipuláciu vytrhávať a dávať dieťaťu jednotlivo.
Opäť je dôležité ponúknuť dieťaťu vhodné nástroje – v tomto prípade nožnice. Viac o nožniciach píšem tu.
Vyfarbuj!
Vyfarbovanie v tomto veku je trochu háklivá záležitosť. Jednak preto, lebo treba veľmi dôsledne vyberať, aké farbičky deťom ponúknuť. Nevhodná farbička môže narobiť veľkú šarapatu v (prirodzenom) úchope, a vybudovať zlozvyky, ktorých sa dieťa bude ťažko zbavovať. Ja vo veku 2 rokov odporúčam Crayon Rocks alebo im podobné pastelky, a postupne prechod k nejakým trojhranným hrubým farbičkám.
A po druhé, deti by mali mať príležitosť veľa čarbať voľne, nie vyfarbovať. Úplne by som sa vyvarovala klasických vymaľovávaniek, ktoré sú v tomto veku vysoko nad detské schopnosti a výsledkom sú len počarbané obrázky. Tento zošit ale ponúka jednoduché kroky, pomocou ktorých si dieťa postupne zlepšuje pohyby ruky a presnosť.
Tieto zošity majú mimochodom malý formát, čo mi trochu vadí práve na tomto zošite, pretože deti v dvoch rokoch sa ledva trafia na papier vo formáte A4, a osobne odporúčam skôr maľovanie (čarbanie) na veľké plochy.
Úlohy sú tu pekne postupné. Idú od tých “čmáracích”, typu dokresli kečup na omeletu, postupne cez dofarbovanie bielych častí k spresňovaniu a zjemňovaniu pohybov vo forme vyfarbovania ohraničeného nepravidelnými čiarami (hriva levovi a podobne).
Zo začiatku sa pracuje iba s jednou farbou, postupne sa počet zvyšuje, a v malom štvorčeku v hornej časti je opäť aj naznačené, ako by mal vyzerať výsledok.
Skladaj papier!
Posledný zošit ponúka veľmi jednoduché origami – skladanie papiera a s tým spojené posilňovanie prstov a dlane. Začína sa jednoduchým vodorovným prekladaním papiera, prechádza sa k uhlopriečnemu ohýbaniu od rohov a nakoniec dieťa už prekladá papier viacerými spôsobmi naraz.
Výsledkom je vždy nejaké zvieratko alebo jednoduchý príbeh, pomocou ktorých si dieťa rozvíja slovnú zásobu.
Kumon pre škôlkarov
Pre trochu staršie deti má Kumon nadväzujúcu radu, ktorá je už rozšírená o čísla a grafomotoriku.
Tieto zošity sú väčšie (formát približne A4), ale tiež majú zachovanú štruktúru 1 strana = 1 úloha. Odporúčané vekové rozpätie je uvedené na prvej strane a úlohy sa tu opäť postupne sťažujú tak, aby dieťa robilo v danej oblasti pokroky.
Zaujímavý je zošit Spájanie na prvú cielenú prácu s ceruzkou. Na grafomotoriku a vizuomotoriku sú zamerané dva zošity s bludiskami v rôznych stupňoch obtiažnosti. Na obdobie fascinácie číslami sú zošity Čísla 1-30 a Hry s číslami 1-70, kde sú najmä úlohy typu spájanie podľa čísel a vyfarbovanie podľa čísel. No a ešte tu je Strihanie a Nalepovanie (v tejto verzii pre veľkáčov sa ale už nepracuje somsamolepkami, len nožnicami a lepidlom).
Zošity Kumon nájdete v eshope vydavateľstva Svojtka tu alebo v Martinuse tu.
Dobrý článok a právo na vec.
[…] Ak hľadáte prvé zošity pre malkáčov, na tréning takých zručností ako lepenie či strihanie, skúste japonskú sériu KUMON. Obsahuje bohatý výber, aby ste sa v nej lepšie zorientovali, pozrite si tento môj článok z mája. […]