Naša druháčka už pomaly preniká do pravidiel pravopisu. Musím povedať, že mi budú chýbať jej písomné prejavy “píš ako počuješ”, sršalo z nich také dojemné bezstarostné detstvo! (Našťastie má ešte dvoch mladších súrodencov.) Veľkou výzvou je napríklad zistenie, že tvrdé a mäkké i sa nepíše len tak podľa ľubovôle, ale podľa presne zadefinovaných pravidiel.
V druhej triede sa deti zoznamujú s tvrdými a mäkkými spoluhláskami, učia sa, aké i/y sa po nich píše, a samozrejme, aby to nebolo príliš jednoduché, má slovenčina v zásobe hŕbu výnimiek.
Tradične sa tieto veci učia takmer výlučne s perom na papieri, ale ako so všetkým, aj tu je podľa mňa oveľa účinnejšie, ak majú deti možnosť zažiť ich trochu viac trojdimenzionálne a zapojiť pri učení obe ruky. Preto som sa pokúsila pripraviť pár aktivít, ktoré spĺňajú toto kritérium.
Mäkké a tvrdé spoluhlásky
Na učenie sa mäkkých a tvrdých spoluhlások má Montessori – ako inak – krásnu rukolapnú aktivitu. Tvrdé spoluhlásky tu predstavuje kameň, mäkké zase niečo jemné – napríklad takéto srdce (ktoré u nás patrí do sady “orgány ľudského tela”, ale požičali sme si ho). Deti si triedia predmety podľa toho, či začínajú na tvrdú alebo mäkkú spoluhlásku. Spoluhlásky môžete mať na začiatok aj vypísané, a neskôr ich mať len na zadnej strane pre kontrolu správnosti.
Deti si môžu tvrdý kameň a mäkké, jemné stdce aj ohmatať, spojiť si senzorický zážitok s predmetmi a hláskami.
Výnimky!
No a samozrejme potom prichádzajú výnimky. Tie deti zväčša milujú (lebo veď porušovanie pravidiel je také fascinujúce!) a tak sa ich učia celkom rady. Je dobré deťom predstaviť výnimky až vtedy, keď už dobre ovládajú tvrdé a mäkké spoluhlásky, a predstaviť im ich na začiatok izolovane, teda nie len v mixe s pravidelnými slovami.
Ja som na výnimky vyrobila tabuľku s definíciami, kde deti priraďujú ku každej definícii slovo. Vybrala som len pár najbežnejších slov, samozrejme výnimiek existuje množstvo a nie je podľa mňa potrebné zavaliť deti naraz kvantami cudzích slov, ktorým poväčšine nerozumejú. Stačí, aby pochopili koncept “výnimiek”.
(Je súčasťou tohto súboru, ktorý ponúkam v eshope za malý poplatok.)
Y po spoluhláske L
V druhom ročníku sa deti zoznamujú aj s “vybranými slovami po L” (aj keď to nie sú celkom vybrané slová). Aj na tie som pripravila list s definíciami, ku ktorým sa slová priraďujú.
(Aj ten nájdete v tom istom súbore.)
Štipcovanie s farbami
Na internete som objavila – v češtine – túto fajn aktivitu, po slovensky som ju nenašla a tak som ju vyrobila.
Karty obsahujú vety, v ktorých chýba i/í/y/ý a je nahradené farebnými bodkami. Dieťa pripína farebné štipce k príslušnému “i”.
Na druhej strane je kontrola správnosti.
Po kontrole si potom celú vetu prepíše so správnymi “i”, čím si lepšie fixuje nadobudnuté vedomosti.
(Aj tieto karty sú v súbore aktivít, ktorý kúpite tu.)
Použili sme aj podobné štipcovanie – výlučne so slovami – ktoré sme si stiahli tu. Je tam verzia pre druhákov – kde sú slová prispôsobené tak, aby obsahovali iba tvrdé a mäkké spoluhlásky, a potom verzia pre tretiakov, kde už sú aj obojaké spoluhlásky a vybrané slová.
Krížovky a osemsmerovky
No a pre spestrenie som vyrobila aj pár križoviek a osemsmeroviek, keďže táto zábava je u nás aktuálne v kurze. (Sú bonusovým materiálom k tomu už spomínanému súboru.)
Hry na stiahnutie z internetu
Na stránke NašeDetičky nájdete na stiahnutie takéto originálne Dobble. Ak nepoznáte hru Dobble, je to super postrehová hra, a majú spracované hry na všetky vybrané slová, vrátane L.
Na stránke SpoluPozaŠkolu som zase našla jednu fajn hru na i/y.
Toto je len úvod do komplikovaných pravidiel písania i a y, ale zatiaľ som prekvapená, ako dcéru baví a ako si rada tieto aktivity pýta. Dúfam, že jej to dlho vydrží 🙂
super, sice syn je iba prvacik, ale nikdy nieje skoro sa pripravit. Kedze ho budem ucit toto doma, urcite nam to pomoze. Dakujem!
[…] Mohlo by vás zaujímať: Tvrdé a mäkké spoluhlásky […]
[…] Prečítajte si aj: Tvrdé a mäkké spoluhlásky […]
[…] – I/Y po TVRDÝCH A MÄKKÝCH SPOLUHLÁSKACH […]