Čtenáři, vrať se (Mozek a čtení v digitálním světe)

V poslednom týždni Prečítaného leta, ktorý je venovaný knihám, vám musím napísať pár riadkov o tejto knihe. Popisuje, ako sa menia v dnešnej dobe – v dôsledku digitálnych technológií – ľudský mozog a naše čitateľské zručnosti. Kniha ma tak zaujala, že som si ju prečítala najskôr v angličtine a potom ešte raz v českom preklade (ktorý je mimochodom veľmi kvalitný). Reader, Come Home alebo Čtenáři, vrať se.

Čtenáři, vrať se

Milý čitateľ!

Kniha je písaná formou listov, ktoré autorka adresuje čitateľovi. Je to veľmi originálny spôsob písania pri tomto type literatúry, človek má pocit, že autorka sa prihovára jemu osobne a tak trochu mu prehovára do duše. (V češtine je to v množnom čísle, čo sa mi pozdávalo trochu menej.)

Dala by sa rozdeliť do troch tématických okruhov.

Čítajúci mozog ako Cirque du Soleil

V prvom okruhu vysvetľuje, ako funguje mozog v procese čítania. Ľudský mozog v skutočnosti nebol stvorený na čítanie, čitateľská gramotnosť je vlastne jedným z najdôležitejších úspechov človeka. Pokiaľ je nám známe, žiadny iný živočíšny druh toto nezvládol. Tento dlhý vývojový proces, pri ktorom sa človek naučil čítať, de facto preprogramoval mozog a radikálne zmenil podstatu ľudského myslenia.

Celý druhý list vysvetľuje, čo sa deje v mozgu pri čítaní. Autorka tento proces prirovnáva tomu, čo sa deje vo veľkolepom cirkuse. My čitatelia sa na celé predstavenie pozeráme zhora ako diváci.

Raz a navždy pre mňa búra mýtus o tom, ako človek využíva len pár percent kapacity mozgu. Pri čítaní sa zapája toľko oblastí – od pozornosti, cez zrak, jazyk, až po emócie a kognitívne schopnosti, až ma z toho obrovského cirkusu, kde sa dialo x vecí naraz, rozbolela hlava 🙂

Čtenáři, vrať se

Hlboké čítanie

Autorka sa špeciálne zameriava na schopnosť takzvaného hlbokého alebo sústredeného čítania a jeho historický a spoločenský význam. Je podľa nej ohrozené zrýchlujúcim sa tempom našej spoločnosti a nástupom digitálnych kanálov ako sú rôzne sociálne siete, bulvárne média a podobne.

Kvalita nášho čítania totiž závisí od času, ktorý mu venujeme. Až vtedy, keď sa do čítania hlboko ponoríme a venujeme mu celú našu pozornosť, sa “zapínajú” evokačné procesy, empatia alebo schopnosť vnímať iné úhly pohľadu, analytické procesy a tie generatívne.

V súčsnom prostredí, ktoré nás neustále bombarduje novými podnetmi, je takmer nemožné takto sústredene, hĺbkovo čítať. Mladí ľudia údajne menia dnes mediálny zdroj 27-krát za hodinu! Pri takomto štýle čítania nemôže byť o sústredení reč.

Bilinguálne dieťa

V závere sa zamýšľa nad digitálnymi zmenami v našej spoločnosti a tým, v čom sú pre nás prínosom a akú za tento prínos platíme daň.

Nezostáva v rovine otázok, a vôbec nejak radikálne neodsudzuje používanie digitálnych médií. Skôr sa snaží nájsť spôsoby, ako si zachovať čitateľské zručnosti aj v meniacom sa svete. Ponúka napríklad návrh, ako by sa deti v školskom veku mohli učiť čítať súbežne tradične aj digitálne – prirovnáva to k bilinguálnym deťom, ktoré odmalička vyrastajú v dvojjazyčnom prostredí a mozog si vedia “prepínať” podľa potreby.

Pri prvých pár stranách knihy som si vypisovala poznámky, ale bolo toho toľko, že som vlastne prepisovala takmer celú knihu, tak som to vzdala.

Čtenáři, vrať se

Toto je samozrejme veľmi stručné zhrnutie toho, čo v knihe nájdete. Naozaj odporúčam ju prečítať, je plná “aha!” momentov nielen pre pedagógov, ale aj rodičov. A utvrdila ma v presvedčení, že pestovať u detí dobré čitateľské návyky a zručnosti je jedným z najdôležitejších darov, ktoré im v školskom veku môžeme dať.

Maryanne Wolf

Autorka je neurologička a odborníčka na proces čítania s mnohými rokmi praxe. Píše však veľmi zrozumiteľne aj pre laika a podľa mňa veľmi pútavo. (Z knihy som mala potrebu stále niekomu citovať, a tak si kamaráti, s ktorými sme boli na chate, vypočuli z nej pekný kus :-))

Odporúčam aj jej prvú knihu na rovnakú tému- Proust and the Squid, ktorá je (zatiaľ) iba v angličtine.

Čtenáři, vrať se

Český preklad má na svedomí vydavateľstvo Host Brno a na Slovensku ho kúpite napríklad v Martinuse.

Prečítajte si aj: Detský mozog vysvetlený rodičom

One Reply to “Čtenáři, vrať se (Mozek a čtení v digitálním světe)”

  1. […] vďaka ktorej si deti rozvíjajú mnoho oblastí, mimo iné aj kritické myslenie. Viac sa dozviete v tejto knihe, ako som nedávno […]

Pridaj komentár