Takto sme sa venovali finančnej gramotnosti a spoznávali peniaze, respektíve ich hodnotu.
“Mami, mám päť peniazov!”
Už dávnejšie som chcela túto tému načať s našimi päťročnými malkáčmi. Deti totiž majú svoje malé peňaženky a do nich si sporia drobné mince, ktoré občas dostanú (prípadne nájdu). Na začiatku s radosťou malkáči vymenili svojej staršej sestre eurovú mincu za 5 jednocentových a s hrdosťou počítali, koľko “peniazov” majú ☺️ A tak sme si vysvetlili, že nie je minca ako minca, a že kým za jednu si nekúpim ani žuvačku, za inú si kúpim aj časopis alebo fľašu vody.
Vytiahla som kartičky, ktoré som robila kedysi do jednej výmeny, kde sú zobrazené rôzne bežné predmety a na druhej strane je zobrazená minca, za ktorú sa približne dajú kúpiť. Dávajú deťom malú predstavu o tom, že rôzne veci majú rôznu hodnotu.
Sto centov a jedno euro
Chcela som deťom rôznu hodnotu mincí predstaviť nejak logicky a hmatateľne. Najefektívnejšie je to samozrejme so samotnými mincami a tak som sa svedomito pripravila. Zaobstarala som malú pokladničku a do nej škrečkovala mince.
Chcela som, aby pochopili, že jedno euro má sto centov. Na stovkový číselný rad je samozrejme najlepšou pomôckou stovková tabuľka.
(O tom, čo je stovková tabuľka, a ako s ňou deti pracujú od útleho veku najskôr zmyslovo, a neskôr matematicky, som písala v tomto článku.)
Použili sme stovkovú tabuľku aj s číslami. (Ak ju nemáte doma, dá sa stiahnuť v tom mojom spomínanom článku, len si ju vytlačte trochu väčšiu, aby sa vám do nej zmestili mince.)
Deťom som ukázala, že jedno euro sa skladá zo 100 centov. Zobrali sme jednocentovky a postupne tabuľku vypĺňali. Vyšlo nám to skoro presne, v pokladničke zvýšil len jeden cent.
Hodnota jedného eura je rovnaká, ako hodnota 100 centov. Kúpime si za oboje rovnaké veci. Vyskúšajme, aké je nosiť jedno euro a aké nosiť sto jednocentoviek.
Deti nadšene skúšali. Malkáči na 100 centov museli použiť obe ruky, rozdiel v objeme aj váhe bol obrovský.
A čo dvojcentovka, akú má tá hodnotu? A koľko sa ich do jedného eura vojde? Lámali si nad tým chvíľu hlavy, ale prišli len na to, že ich bude určite menej, ako jednocentoviek. O koľko menej nevedeli, len tipovali. Vyskúšajme. Za každé dva centy dosadíme jednu dvojcentovku. Postupne sme takto zamieňali, až si deti všimli, že dvojcentovky dosádzame podľa určitej šablóny. Boli to stĺpce končiace číslami 2, 4, 6, 8 a 0. Nakoniec sme mince zrátali a opäť ich porovnali s jedným eurom. Ešte stále ich bola celá kopa, ale už sa aj malkáčom zmestili do jednej rúčky. Hurá!
Do tretice sme tabuľku vyplnili opäť jednocentovkami a skúsili ich zamieňať za päťcentovky. Samozrejme si opäť odpozorovali vzorec a potom už dopĺňali iba násobky čísla 5.
Celé sme to ešte zopakovali s mincami 10, 20 a 50 centov. Nakoniec sme si porovnali všetky kôpky s rovnakou hodnotou.
Kartičky
Kedysi dávno som robila kartičky s rôznymi aktivitami súvisiacimi s euromincami. Teraz sa nám zišli.
Je tam napríklad sčítavanie hodnoty euromincí, alebo vyskladávanie mincí určitej hodnoty.
Ak máte o ne záujem, na konci článku je možnosť kúpiť si ich v elektronickej podobe za 3 eurá.
Rôzne mince v rôznych krajinách eurozóny
Z jednej výmeny mám aktivitu, ktorá nám teraz prišla vhod. Znázorňuje druhú stranu jednoeurovej mince v rôznych krajinách eurozóny.
Deti môžu na mapu prikladať euromince k príslušným štátom, a na krúžku k tomu máme aj stručné vysvetlivky.
Z tejto výmeny máme aj kocky so susednými štátmi Slovenska. Na každej strane kocky je iná informácia – vlajka danej krajiny, hlavné mesto… a mena.
Iba Rakúsko má rovnakú menu ako my, všetci ostatní susedia majú iné meny.
Hra na obchod
Naša školáčka už riešila peniaze v škole. Vrámci Hejného matematiky je táto téma pekne spracovaná pre prvákov. Každý mal dokonca vlastné (kartónové) mince, s ktorými deti manipulovali. Dcéru zďaleka najviac zaujalo, keď si robili obchodíky, kde deti vystupovali v úlohe predávajúcich aj kupujúcich. Ako predávajúci si museli pripraviť tovar, vypísať cenovky, premyslieť prípadné hromadné zľavy a podobne. Ako kupujúci zase mali určitý rozpočet a museli riešiť, v ktorom obchode koľko minú.
Keď sme doma riešili peniaze, dcéra navrhla, nech si doma urobíme tiež obchod. Bol to skvelý nápad ☺️ Pri takejto hre deti trénujú mnoho zručností – a to nielen matematických.
Naposledy sme sa hrali na obchod minulý rok, keď sme skúmali čokoládu a zistili, že v istej dobe bola taká vzácna, že fungovala ako platidlo. Písala som o tom tu, bola to pre deti veľká zábava a s týmto obchodom sme sa hrali do zblbnutia ?. Deti sčítali, odčítali, dokonca násobili, analyzovali, kombinovali…
Tentokrát som urobila jednoduché cenovky, použili sme “co dům dal” a obchod bol o niečo reálnejší ako ten čokoládový. Deti ako kupujúci dokonca používali skutočné peniaze z našej pokladničky.
Ak sa chcete zahrať a potrénovať matematiku, nech sa páči, tu sú naše cenovky:
OBCHOD_MontessoriKids
Peniaze v detských knižkách
Ako ku každej téme, ktorú doma načneme, aj tu som hľadala nejakú fajn doplňujúcu literatúru. Takú, ktorá by deťom prostredníctvom príbehov vysvetľovala základy finančnej gramotnosti.
Našla som knihu Kde rastú peniaze, ktorá bola napísaná presne pre tento účel. Vďaka nej deti pochopili mnohé súvislosti, ako napríklad kde sa nám berú peniaze na účte, či čo všetko s nimi musíme každý mesiac platiť. (Písala som o nej podrobne tu.)
Ak máte menšie deti, odporúčam minipédiu od Svojtky Hrám sa na obchod. Pekne, jednoducho a interaktívne je v nej popísané, ako funguje obchod a čo v ňom robia predavači aj kupujúci.
Ak máte naopak deti staršie, možno ich zaujme encyklopédia Plné vrecká peňazí, kde sa dozvedia, ako vlastne vznikli prvé peniaze, či ako sa volá veda, ktorá sa peniazmi zaoberá.
Súbor kartičiek v pdf
Ak máte záujem o elektronický súbor, ktorý som vytvorila na tému finančnej gramotnosti, ponúkam ho za 3 eurá. Stačí si ho objednať v našom obchode, tu. V súbore nájdete:
– prasiatko na prikladanie mincí pre najmenších,
– štipcovačka na sčítavanie mincí (odpoveď sa vyznačí štipcom a z druhej strany karty je kontrola správnosti),
– vyskladávanie určitej hodnoty z najmenšieho možného počtu mincí (napríklad “Vyskladaj 1,36 Eur z čo najmenšieho počtu mincí.”),
– porovnávanie rôznych súm peňazí (kartičky, na ktorých sú dve kôpky peňazí oddelené symbolmi <,>,=)
Všetky kartičky sú v troch rôznych náročnostiach, od modrej, kde stačí vedieť počítať do 10, po čiernu, kde sa už ráta v stovkách.
Dobrý deň, super článok. Ďakujem za veľa inšpirácií.
[…] Viac som o tom písala v tomto článku. […]
[…] Finančná gramotnosť pre 1.stupeň ZŠ […]