Maria Montessori vypozorovala, že deti sa najskôr naučia písať, ako čítať. Kým na písanie dieťa potrebuje ovládať iba analýzu slova (teda schopnosť rozložiť slovo na jednotlivé hlásky, z ktorých sa skladá), na čítanie potrebuje zvládnuť aj syntézu (teda schopnosť spojiť viaceré hlásky do slova). Medzi písaním slov a schopnosťou čítať môže ubehnúť v živote dieťaťa pomerne dlhá doba. V tejto fáze je zaujímavé to, že dieťa vie správne niečo napísať, avšak nevie to po sebe prečítať.
Pre deti je väčšinou moment, kedy začnú čítať, dôležitým míľnikom. Doteraz si pamätám nadšenie dcéry, keď na prechádzke v meste sa jej podarilo správne prečítať slovo POŠTA. Syn si svoje prvé (a zatiaľ jediné) úspešne prečítané slovo dokonca napísal veľkými písmenami na papier a urobil z toho obraz (vraj aby sme si to navždy zapamätali :-))
Keď deti v sebe objavia túto schopnosť čítať, je dobré ich v tom podporiť a dať im možnosť cítiť radosť z tohto dôležitého úspechu. O jednej pomôcke – trojzložkových kartách – som podrobne písala tu. Tu je zopár ďalších tipov na aktivity, ktoré si môžete doma pripraviť.
Miniknižky “Pravda alebo lož”
Minulý rok, keď staršia dcéra začala čítať krátke slová, som jej vyrobila tieto dve malé hravé knižky. Na každej stránke je obrázok a slovo. Úlohou dieťaťa je prečítať slovo a určiť, či zodpovedá obrázku alebo nie. Ružová knižka obsahuje trojhláskové slová, modrá štvorhláskové.
Knižky si môžete stiahnuť tu:
Knižky na prvé čítanie pravda lož
Kruh so slovami na prvé čítanie
Túto aktivitu som odkukala na internete. Ide o kartónový kruh, na ktorom sú napísané jednoduché slová. Pod slovami sú obrázky, ktoré sú však prekryté druhým, menším kruhom s otvorom. Dieťa si prečíta slovo a otočí kruh tak, aby videlo v otvore obrázok. Ten slúži ako kontrola správnosti.
Karty prostredia
Ďalšia fajn aktivitka, ktorú pripravíte za pár sekúnd, je priraďovanie kartičiek s názvami predmetov z prostredia. Stačí napísať na kúsky papiera jednoduché slová predmetov, ktoré máte doma, ako váza, lampa, mydlo…. Dieťa potom číta kartičky a priraďuje ich.
Alternatívne môžete vy rozložiť kartičky po dome, niektoré zámerne poprehadzovať, a dieťa je potom detektív, ktorý hľadá a opravuje.
Táto aktivita je zábavná najmä vtedy, ak ju hrá naraz viacero detí.
Kartičky prostredia si dokážete jednoducho vyrobiť, ale ak si chcete uľahčiť prácu, vytlačte si tie naše tu:
Action cards, alebo karty činností
Na kartičky môžeme napísať aj rôzne slovesá, aby si deti uvedomili, že slová sa nevzťahujú len na predmety. Deti si prečítajú slovo a vykonajú danú činnosť. Činnosti môžu byť dokonavé, čiže jednorazové, ako napríklad “skoč”, alebo také, ktoré deti musia vykonávať až kým si neprečítajú nový pokyn (“skáč”) ?
Ak sa vám nechce vymýšlať slovesá, pekné karty si môžete stiahnuť napríklad na tejto stránke.
HA-LUŠ-KY
Nedávno sme na jednom z našich víkendových výletov našli takúto úžasnú pomôcku ?
Je to veľká drevená koza, na nej tri kolesá s rôznymi slabikami, a otáčaním kolies sa skladajú z tých slabík slová. Slová rýdzo slovenské, ako oštiepok, parenica či bryndza, a teda nie zrovna najľahsie na čítanie.
Ale deti to veľmi zaujalo a hneď začali točiť, kombinovať, čítať. A ja som si spomenula na jeden penový slíž, ktorý som doma už nejaký čas skladovala a bola si istá, že “na niečo sa zíde” (poznáte, nie? ?). Nastal jeho čas ? Doma som slíž nastrihala na kolieska, navliekla na papierovú rolku a popísala písmenami.
Vytvorila som dve verzie. Jednoduchšiu, iba s hláskami, a zložitejšiu so slabikami.
Slovné hady
Na internete som našla aj tieto zaujímavé karty na nácvik čítania. Princíp je jednoduchý. Dieťa si prečíta prvé slovo (ako nápoveda slúži obrázok) a potom číta do radu slová v stĺpci.
Mení sa vždy iba jedno písmeno v slove, ale význam slov sa mení zásadne. Dieťa tak má možnosť uvedomiť si, aké dôležité je v slove každé jedno písmeno, ba dokonca aj dĺžeň či mäkčeň. Preto je táto hra vhodná aj pre už čítajúce deti s rôznymi poruchami učenia.
Knižka Čo robia deti
Ďalší krok v čítaní je čítanie viet a následne jednoduchých príbehov. Aké knižky sú vhodné pre začínajúcich čitateľov píšem v tomto článku. Ale na úvod určite poslúžia také, ktoré im vyrobíte doma. Najlepšie také, kde sú v úlohách hlavných hrdinov 🙂
Ja som deťom vyrobila knižku s fotkami a jednoduchými vetami, ktoré ich popisujú. “Deti idú.” “Deti spia.”
Na spestrenie som fotky nalepila na suchý zips. Deti si teda prečítajú vetu a hľadajú fotku, ktorú táto veta najlepšie vystihuje.
a ja som nevedela, ze vy piste take vyborne clanky 🙂 az teraz na FB som si vsimla… vy ste zacali s citanim malych tlacenych pismen? mam teraz dilemu, ci s velkymi ci s malymi zacat..
Dakujem 🙂 a inak myslela som, ze uz sme si potykali, ci? ?
So starsou som zacala velke tlacene a potom male, s malkacmi by som tu chybu uz neurobila ? Rovno ich ucim male, tie velke sa na nich aj tak uz nejak nalepili/lepia vsade z okolia. Inak raz o tom este napisem extra clanok, lebo je to velka dilema pre cloveka v montessori prostredi, tie velke/male pisane/tlacene/komenia. (Dcera bude chodit do skoly s komeniou ?)
Majte sa a pozdravujem maleho.?
na to tykanie som zabudla, urcite aaano. zijem uz len v pritomnosti 😀
isto clanok napiste… cim skor 😀 ked tak nad tym dnes asi to jedno ci sa zacne s malymi ci s velkymi tlacenymi citat, ved synteza musi nastat aj tam aj tam 🙂
tesim sa na clanok, vsetko dobre 🙂
[…] aj trochu dlhšie vety. (O aktivitách vhodných pre začínajúcich čitateľov si prečítate v tomto článku.) Nikdy však doteraz spontánne neprejavila dostatok trpezlivosti na čítanie knihy. Spolu sme […]
[…] aktivitách pre začínajúcich čitateľov som písala v tomto článku. Je ich tam aj zopár na stiahnutie zadarmo. A v tomto som zase zhrnula naše knižné tipy na […]
[…] vás zaujímajú ďalšie aktivity pre začínajúcich čitateľov, zopár som ich spísala tu. Je tam niekoľko aj na stiahnutie zadarmo. A o knižkách vhodných na prvé čítanie som zase […]
[…] Viac aktivít pre začínajúcich čitateľov (a kopu materiálov na stiahnutie) nájdete v tomto článku. […]