Ako tvoriť s deťmi

Veľmi často dostávam otázku, čo a ako začať doma tvoriť s (najmenšími) deťmi. S deťmi tvoríme doma odmalička a takmer denne, a preto je to u mňa téma na dlhú debatu. Dnes by som vám rada sprostredkovala naše skúsenosti, ako naše tvorenie s deťmi doma najlepšie fungovalo (a funguje). V ďalšom článku vám napíšem desať konkrétnych tipov, ako začať tvoriť s najmenšími.

Tvorenie je podľa mňa jedna z najlepších aktivít, aké môžete deťom ponúknuť. Pretože:

—> Predovšetkým je to veľká zábava.

—> Ak tvoríte spolu, aj krásne strávený spoločný čas. Ja teda často tvorím spolu s deťmi. Jednak preto, že ma to baví, keď spolu sedíme, rozprávame sa, relaxujeme a pritom niečo kreslíme či modelujeme.  A jednak preto, že (najmä keď boli menší) vydržali pri tvorení podstatne dlhšie, ak som bola prítomná a videli, že aj mňa to baví.

—> Je to skvelý prostriedok sebavyjadrenia. A aj keď v začiatkoch najmä experimentujú s farbami a technikami, postupne začnú do svojej tvorby pretavovať svoje pocity, zážitky, sny.

—> Pri tvorení si deti krásne trénujú jemnú motoriku prstov a dlaní a grafomotoriku. Či pri držani nožníc, lepení nálepiek alebo práci s plastelínou.

Kedy a ako teda začať deťom ponúkať tvorenie? Predovšetkým si musíme uvedomiť zopár zásadných vecí.

Tvorenie pre proces, nie pre výsledok

Malé deti netvoria s cieľom vyrobiť nejaké dielo. Tvoria preto, že skúmajú a spoznávajú rôzne techniky. Jedným slovom, fascinuje ich proces tvorenia. Ako urobia ťah štetcom, a na papieri zostane farebná stopa. Ako nanesú lepidlo na kúsok papiera. Ako sa im pršteky zabárajú do plastelíny.

Keby bolo na nich, výsledný obraz ich nezaujíma. To im vsugerujeme my dospelí 🙂 “Namaľuješ mi obrázok?” “Obrázok ukážeme ockovi, keď sa vráti z práce!” A podobne. Dávame tým deťom informáciu, že na výslednom diele záleží.

Ako tvoriť s deťmi

Ak chceme u detí podporovať tvorivosť a fantáziu, je fajn nechať ich tvoriť pre tú radosť zo skúmania a spoznávania, a nepodsúvať im “projekty” s nejakým želaným výsledkom. Tvorenie zamerané na proces stimuluje hravú kreativitu, bádanie, hľadanie nových skúseností, aj dáva priestor na relaxáciu.

Jedným slovom – dajte im čistý papier a nechajte ich tvoriť. Odložte šablóny, omaľovanky, vyfarbovanie podľa čísel… To sú užitočné pomôcky na zdokonaľovanie grafomotoriky, ale s tvorením nemajú nič spoločné.

Tvorenie s deťmi
Maľovanie na alobal, po ktorom štetec kĺže, je veľká zábava.

Pripravené prostredie

Ak chcete u detí tvorenie podporovať, je dobré, ak majú k nemu neustály prístup, a majú ho na očiach. Ak budete dieťaťu určovať vy, že teraz sa ideme hrať s plastelínou, alebo teraz ideme maľovať, môže sa stať, že netrafíte správne jeho náladu, jemu sa nebude chcieť práve tvoriť a tak pri tom vydrží 30 sekúnd, a vy budete zbytočne frustrovaní.

Ideálne je mať niekde, kde deti trávia veľa času, nejakú poličku s rôznym tvorivým materiálom na malých táckach či v miskách. My sme si vyhradili v kuchyni/jedálni malý kútik, kde deti odmalička mali k dispozícii materiál na tvorenie. Taký, aký v ich veku zvládali používať kedykoľvek samé, bez prítomnosti dospelého. Kúpila som tento IKEA vozík a na ňom sme mali zopár kreatívnych potrieb vždy pripravených na použitie.

Tvorenie s deťmi - stojan na materiál

Vozík máme doteraz, ale materiál v ňom sa priebežne menil spolu s pribúdajúcimi zručnosťami detí (na fotke v čase, keď mali 6 a 4 roky). V začiatkoch sme si vystačili s kôpkou čistých papierov a miskami so základnými potrebami v jednej/dvoch farbách.

Neskôr sme k vozíku pridali farbičkovník, ktorý máme na jedálenskom stole. Je to Montessori spôsob ukladania farbičiek, voskoviek a fixiek tak, aby všetky jednej farby boli v jednom pohári/stojane. Veľmi sa nám to osvedčilo, a už si ani neviem predstaviť, ako sme to mali predtým. Takto si deti vedia hneď s prehľadom vybrať, ktorú farbičku potrebujú, a napĺňa to ich potrebu poriadku a štruktúry.

Tvoriť s deťmi - farbičkovník

Okrem toho, že deti majú tvorivý materiál takto voľne dostupný, občas si spolu sadneme a maľujeme niečo konkrétne. Napríklad podľa nápadov z úžasného denníka Aktivity pre štyri ruky.


Prečítajte si tiež: Aktivity pre štyri ruky – podporte detskú kreativitu


Vo veľkom

Deti, najmä tie najmenšie, rady tvoria v stoji. Je im to často prirodzenejšie ako sedieť.

Takisto potrebujú veľké plochy – často sa nezmestia na malú A4-ku a ak chcete zabrániť počarbanému stolu či stene, mali by sme počítať s tým a ponúknuť im väčší papier. Mne sa osvedčili staré plagáty či baliace papiere. Veľa rodičov má dobrú skúsenosť aj s touto Ikea rolkou.

Tvorenie s deťmi
Vonku sa tvorí najlepšie – Letný Montessori ateliér

Vertikálne aj horizontálne

Deti potrebujú tvoriť nielen horizontálne – tak, ako sme zvyknutí my dospelí, ale aj na vertikálnu plochu – na stenu, tabuľu… Trénujú si tým nielen prsty, ale celú ruku, koordináciu celého tela. Navyše majú inú perspektívu.

Tvoriť s deťmi
Experimentovanie s farbami a pipetami na Letnom Montessori ateliéri

My sme mali doma najskôr veľký biely plagát, nalepený na stene. Oblepený bol hrubou maliarskou páskou, ak by deti vybehli trochu mimo, aby nepočarbali stenu. Deti nikdy nemali tendenciu písať na iné steny, mali sme od začiatku jasné pravidlo, že sa píše iba na tú plochu a nikde inde. Potom sme časť steny natreli tabuľovou (a magnetickou) farbou a mali tabuľu s kriedami (aj magnetkami). No a občas sme vytiahli voskovky na sklo a maľovali na balkónové dvere 🙂

Menej je viac

Aj tu platí staré známe pravidlo, že čím sú deti menšie, tým potrebujú menej materiálu a menej možností výberu. Keď som prvýkrát dcére dala prstové farby (mala okolo 18 mesiacov), všetkých šesť farieb patlala jednu cez druhú, kým z nich nebola farba šedohnedá. Na papieri, aj v kelímkoch s jednotlivými farbami.

Dnes už viem, že by jej bola stačila jedna jediná farba, a nie šesť naraz. Prvé kreslenie takisto nemusí byť s celou krabičkou voskoviek. Pre malé dieťa je to priveľký výber a ten ho potom odpútava od samotnej činnosti kreslenia.

Nezasahujte, neopravujte, nepomáhajte

Jednou z hlavných zásad, aké u nás pri tvorení máme, je, že deťom s ničím nepomáham. Robia len to, čo sú schopní zvládnuť sami. Takisto im do tvorenia nezasahujem, snažím sa im neradiť, čo majú ako robiť, neukazujem im, ako by sa to dalo urobiť lepšie.

Ako tvoriť s deťmi

Čo si to namaľoval?

Keď vám deti prinesú ukázať svoj výtvor, neodbite ich všeobecným ničnehovoriacim “Oooo ty si ale šikovný!” Zaujímajte sa, pýtajte sa. Čo to je? Prečo si použil práve také farby? Kde si dostal nápad nakresliť práve toto? Naše deti vždy vedia presne popísať, čo práve vytvorili. Nebolo to tak od začiatku, schopnosť sebavyjadrenia sa vyvíja postupne. Od istej doby však presne vedeli popísať, že tento zhluk čiar je slon, ktorý strieka chobotom vodu, toto je autobus, ktorý sa vie aj plaviť po vode, a toto zase krajina farbičiek, v ktorej sa dejú také a také veci.

A najlepšie na tom je, že keď si nájdu po roku-dvoch svoje staré odložené výkresy, vedia si presne spomenúť, čo na nich je.

Keď sa zaujímame o tvorbu detí, pozornosť, ktorú im venujeme, je nespočítateľne dôležitejšia, ako nejaká otrepaná pochvala. Pomáhame im tým rozvíjať si jazyk, slovnú zásobu, aj uvedomiť si, že tvorenie nie je nástroj, ako kopírovať myšlienky niekoho iného, ale naopak prostriedok na vyjadrenie tých vlastných.

Tvoriť s deťmi

Bol pre vás tento článok prínosný? Dozvedeli ste sa niečo nové?


Prečítajte si pokračovanie: 12+10 tipov, ako tvoriť s najmenšími


3 Replies to “Ako tvoriť s deťmi”

  1. […] Prečítajte si aj prvú časť: Ako tvoriť s deťmi […]

  2. […] Mohlo by vás zaujímať: Ako tvoriť s deťmi […]

  3. […] Mohlo by vás tiež zaujímať: Ako tvoriť s deťmi […]

Pridaj komentár