Keď mali (všetky tri) deti okolo dvoch rokov, prepukol u nich veľký záujem o písmená. Všade, kde sme chodili, ukazovali na písmená a chceli vedieť, ako sa „čítajú”. Že je v dvoch rokoch príliš skoro učiť sa písmená? Veď „čo potom budú robiť v škole?”
Je potrebné si uvedomiť, že tento záujem nijak nesúvisí s čítaním či písaním, pre deti sú písmena a čísla (ktoré mimochodom v tomto veku neodlišujú) iba symboly – obrázky – ktoré vidia všade okolo seba a snažia sa ich pomenovať. A prečo im to neumožniť, no nie?
Keď sa teda deti začali prvýkrát zaujímať o písmená, urobila som im takéto kartičky s obrázkami a obrysmi písmen. Spolu sme si na nich pozerali obrázky, pomenovávali ich a prikladali na ne drevené písmenká.
Začali sme najprv so zopár písmenami, ktoré ich najviac zaujímali (začiatočné písmená ich mien a mien členov rodiny, H pre hasičov… ;-)) a postupne sme pridávali ďalšie a ďalšie, až sme nakoniec vyskladali celú abecedu. Obrázky som tlačila z internetu, ale oveľa jednoduchšie je vystrihovať ich priamo z letákov a časopisov. A ešte lepšie je zapájať pri vyrábaní kartičiek samotné deti. O to viac si totiž potom vyrobenú aktivitu cenia, a o to lepšie pamätajú.
Pri takýchto hrách je dôležité vyslovovať hlásky aj izolovane čo najvernejšie tak, ako znejú v slovách. A to nie je vždy jednoduché. Napríklad hlásku P nevyslovujeme PÉ, ako by sme ju vyslovili pri recitovaní abecedy, ale ani PÖ, čo sa stáva, keď sa ju snažíme príliš zvýrazniť.
Keďže som dostala mnoho dotazov na takéto karty, vytvorila som elektronickú verziu, ktorú si môžete zakúpiť v mojom eshope.
[…] Jedným z našich prvých spoločných projektov bola výroba tejto „šmirgľovej” abecedy. Bolo to v čase, keď sa malkáči začali prvýkrát intenzívne zaujímať o písmená, keď mali okolo dvoch rokov. Viac o tom píšem tu. […]
[…] Jedným z našich prvých spoločných projektov bola výroba takejto „šmirgľovej” abecedy. Bolo to v čase, keď sa malkáči začali prvýkrát intenzívne zaujímať o písmená, keď mali okolo dvoch rokov. Viac o tom píšem tu. […]
Dobrý deň,
zaujímalo by ma, čo nasledovalo po tomto senzitívnom období na písmená? Keď sa Vaše deti naučili všetky písmená, vedeli ich potom aj spojiť do slov? Naučili sa čítať? Alebo ich to už po istom prestalo baviť? Mám 20 mesačného syna, ktorý sa tiež zaujíma o písmená, zatiaľ ich pozná iba 6, tak som zvedavá, ako to bude pokračovať, ak ho v tom budem podporovať… 🙂
Ďakujem.
Dobry den, od poznania pismen k citaniu je velmi dlha cesta 🙂 pravdupovediac u nasich deti po tejto faze ten zaujem opadol, a dlho ich pismenka nezaujimali vobec. Ked dieta pozna pismena/hlasky, musi zacat rozlisovat najprv prvu hlasku v slove, poslednu, az nakoniec vie urobit analyzu, teda rozlozit slovo na nednotlive hlasky. Az potom moze nastat synteza, t.j.ze dieta vie napisane pismena spojit a precitat ako slovo. Je to individualne. Kazdopadne drzim palce, aby sa podarilo synov zaujem o pismenka podchytit ?
chcela by som sa opytat, ci je lepsiedat na zaciatok velke pismena alebo male, pisane alebo tlacene a co si myslite o Comenia scripte, dakujem 🙂
Dobry den,
Tazke otazky, na ktore nie je jednoznacna odpoved 🙂
Montessori zacina s malymi pisanymi, potom sa deti ucia velke pisane, male tlacene a nakoniec velke tlacene. V dnesnom svete je vsak celkom tazke zacinat s pisanym pismom, pretoze dieta sa vsade stretava skor s tlacenym a temer nikde nikoho nevidi pisat pisanym.
U nas deti spontanne zacali riesit velke tlacene pismena ako prve, uz okolo 2 rokov. Chodia do montessori skolky a tam sa ucia pisane, ale popravde prevladaju u nas doma tlacene pismena a tie pisane povazuju za taku “exotiku” 🙂
Co sa tyka comenia script, zatial nemam osobnu skusenost. Osobne (ovplyvnena montessori) si myslim, ze nie je dovod neucit deti pisane. Na druhej strane chapem argumenty, ze pisane pismo je dbnes uz tak trochu archaizmus, ze skoro nikde v zahranici nevedia precitat nase pisane pismo, a ze v buducnosti asi deti nebudu pisat rukou vobec. A comenia script je skvele pismo najma pre deti s roznymi poruchami ucenia, kedze im ucenie vwlmi ulahcuje.
Dobry deň, syn 2,5 ročný poznáveľké tlacene pismena uz od cca 2 rokov formou A ako Auto….A počúvaním vie určiť aj prve pismeno v slove- ked sa sustredi. Neučím ho to, sám sa začal pýtať. A pred mesiacom sám prečítal v knihe slovo (napisane velkymi písmenami)- po pismenkách…. Ako ho mám ďalej podporiť?
A to isté aj s číslami- všade si ich všimnte. Ako ho podporovať?
Dobry den,
Ked pozna velke pismena, mozno by som mu postupne predstavovala male, aby sa naucil aj tie, resp ponuknut smirglove pismena, aby sa mu zafixovali aj cez hmat.
A potom dalsi krok je analyza slova, najprv spoznavanie prvej hlasky v slove, ako pisete. Na to sa daju hrat vselijake hry. Napriklad nanosite na kobercek rozne predmety z domacnosti (alebo vonku na ihrisku, alebo hocikde :)) a hovorite : “vidim nieco, co zacina na P” a dieta vybera predmety. Alebo date do kosika viacero predmetov, ktore zacinaju na 2 rozne hlasky, a dieta triedi.
Ked ma zvladnutu prvu hlasku v slove, to iste mozete robit s poslednou.
A nakoniec aby vedel vymenovat s istotou vsetky hlasky v slove. A odtial je potom krok k citaniu – kedy dieta precita tie hlasky a dokaze ich spojit do slova.
Ale je dobre mat na zreteli, ze tieto senzitivne obdobia prichadzaju a odchadzaju, mSlim, ze o tom pisem aj v tom clanku, ze ono to ustupi a vrati sa zase mozno o rok…
A Ked riesi cislice, to je prenho to iste, co pismena-teda symboly. Neznamena to automaticky, ze je pripraveny na pocitanie.
Dufam, ze som trochu pomohla 🙂
[…] pomenovávali a ony prikladali drevené písmenká k obrysom na kartách. Písala som o tom v tomto staršom […]