Montessori číselné tyče

Montessori číselné tyče, niekedy nazývané aj červenomodré, alebo numerické, predstavujú v montessori prostredí úvod do sveta aritmetiky. Ide o 10 drevených tyčí (hranolov), ktoré sú odstupňované dĺžkou od 10 cm po 1m. Každá je rozdelená na 10-centimetrové úseky, namaľované striedavo červenou a modrou farbou. Najmenšia, 10-centimetrová, tyč je celá červená. Najväčšia, 100-centimetrová, tyč má 10 úsekov, pričom prvý je červený a posledný modrý.
Odporúčané sú približne od 4 rokov, je to však individuálne, a dieťaťu je najvhodnejšie ich predstaviť vtedy, keď začne javiť záujem o počítanie. Predchádzajú im tyče červené, ktoré sú sice veľkostne s nimi úplne zhodné, ale sú ešte pomôckou zmyslovou a nie sú teda určené na počítanie, ale čisto zmyslové vnímanie.

V čom spočíva ich jedinečnosť?

Predovšetkým v tom, že predstavujú pre dieťa určité množstvo ako nedeliteľný celok. Keď sa dieťa učí počítať, a počíta napríklad autá na ulici, ešte nechápe, že keď povie TRI, ten pojem sa nevzťahuje len na to tretie auto v rade, ale na množinu troch áut. Rovnako keď počítame na prstoch, jeden – dva – tri, dieťa si myslí, že pomenovávame jednotlivé prsty. Pri tyči TRI však vidí, že tri znamená tri jednotky, ktoré spolu tvoria jeden spoločný celok.

 Ako sa s nimi pracuje?

Rozložíme ich na koberček, neusporiadane, ale tak, aby na ľavej strane bol vždy prvý červený dielik. Potom ich ukladáme od najväčšej po najmenšiu, a zarovnávame vľavo. Keď sú tyče usporiadané, zoznamujeme dieťa s nimi pomocou trojstupňovej jazykovej lekcie. Začneme s prvými tromi tyčami. Zoberieme najmenšiu tyč a položíme pred nás na koberček: „Toto je JEDEN. Jeden… Toto je DVA. Jeden, dva….Toto je TRI. Jeden, dva, tri.“ Prvé je názov tyče, druhé je počítanie jej dielikov. V druhom stupni dávame dieťaťu pokyny: „Podaj mi TRI… Ukáž mi DVA…“ V treťom stupni preveríme, že dieťa už aktívne pozná názvy tyčí: „Čo je to?“ „DVA.“ Postupne sa takto zoznámime so všetkými tyčami.

  Montessori červeno-modré tyče

 Čo ešte?

Keď dieťa už pozná číslice, môžeme k jednotlivým tyčiam priraďovať čísla 1- 10 na kartičkách. Na koberčeku, kde máme usporiadané tyče, si rozložíme do radu kartičky s číslami (nemusia byť zoradené) a postupne prikladáme k tyčiam správne čísla od najmenšej po najväčšiu. Potom tyče rozhádžeme a dieťa skúsi opäť priraďovať čísla.
 Montessori červeno-modré tyče
 Na tyčiach si môžeme znázorniť aj rozklad čísla a podstatu základných matematických operácií. Desiatkovú tyč položíme vyššie ako ostatné, porovnáme ju s deviatkou, a premýšlame, akú tyč musíme priložiť k deviatke, aby boli spolu rovnako dlhé. Pokračujeme s tyčou 8, 7, 6 a 5. Takto názorne sa dieťa učí – bez toho, aby o tom vedelo – akými spôsobmi sa dá rozložiť číslo 10.
Montessori červeno-modré tyče
Tyče sa dajú dobre použiť aj pri meraní dĺžky a porovnávaní veľkostí. Môžete jednoducho zobrať jednu tyč a hľadať doma, čo je rovnako dlhé. Alebo si môžete názorne pomocou tyče ukázať, aké veľké je nejaké zvieratko, o ktorom práve čítate v knižke. My sme napríklad porovnávali veľkosť vtákov, ktoré v zime stretávame na prechádzkach.
Ďalšou nadstavbovou aktivitou je stavanie rôznych obrazcov podľa predlohy. Pre moje 4-ročné deti je to celkom výzva, najmä ak to skúšajú robiť bez počítania tyčí, len tak “od oka”.
Montessori červeno-modré tyče
Obľúbenou konštrukciou je “labyrint”, cez ktorý potom deti musia pomaly a opatrne chodiť tak, aby sa tyče nepohli. Niekde som dokonca videla takú verziu tejto hry, kde deti pri prechádzaní labyrintom mali v ruke zvonček a museli dávať pozor, aby im nezvonil
My naše tyče používame aj ako “narodeninové”. Na narodeniny deti vždy s nadšením zoberú svoju novú tyč a odfotia sa s ňou. Raz dokonca chceli vyskladať vek nás -dospelých – z tyčí, pre porovnanie. Bola to poriadne dlhá čiara, ale našťastie sme ešte takí mladí, že to ide

Ako si ich vyrobiť doma?

Originálne tyče si môžete kúpiť tu, nie sú sice najlacnejšie, ale ušetríte si kopu roboty 🙂 Tie naše som vyrobila z drevených hranolov, ktoré som kúpila 2-metrové. Potrebovala som 3. Doma som ich narezala a natrela akrylovými farbami. Tyče však nemusia byť presne podľa návodu. Nemusia to byť hranoly, nemusia byť ani červeno-modré. Môžete použiť palice, čo nájdete v lese. Alebo duplo kocky. Dôležité je, aby na nich bolo jasné, že predstavujú celok neoddeliteľných jednotiek.

Čo ďalej?

Keď dieťa už pozná číselné tyče, vie ich pomenovať aj bez počítania, a pozná čísla, je pripravené na ďalší materiál. V montessori je to škatuľa s vretienkami, kde dieťa už k číslam priraďuje príslušné množstvo voľných jednotiek.

One Reply to “Montessori číselné tyče”

  1. […] Montessori číselné tyče sú skvelá pomôcka na uvedenie detí do počítania. Ak hľadáte nejaký lacný a jednoduchý spôsob, ako sa k nim dostať, toto je podľa mňa skvelý nápad. Ako a kedy pracovať s deťmi s červeno-modrými tyčami som písala v tomto článku. […]

Pridaj komentár