Montessori číselné tyče

Montessori číselné tyče, niekedy nazývané aj červenomodré, alebo numerické, predstavujú v montessori prostredí úvod do sveta aritmetiky. Ide o 10 drevených tyčí (hranolov), ktoré sú odstupňované dĺžkou od 10 cm po 1m. Každá je rozdelená na 10-centimetrové úseky, namaľované striedavo červenou a modrou farbou. Najmenšia, 10-centimetrová, tyč je celá červená. Najväčšia, 100-centimetrová, tyč má 10 úsekov, pričom prvý je červený a posledný modrý.
Odporúčané sú približne od 4 rokov, je to však individuálne, a dieťaťu je najvhodnejšie ich predstaviť vtedy, keď začne javiť záujem o počítanie. Predchádzajú im tyče červené, ktoré sú sice veľkostne s nimi úplne zhodné, ale sú ešte pomôckou zmyslovou a nie sú teda určené na počítanie, ale čisto zmyslové vnímanie. Viac si o nich môžete prečítať v tomto článku.

V čom spočíva ich jedinečnosť?

Predovšetkým v tom, že predstavujú pre dieťa určité množstvo ako nedeliteľný celok. Keď sa dieťa učí počítať, a počíta napríklad autá na ulici, ešte nechápe, že keď povie TRI, ten pojem sa nevzťahuje len na to tretie auto v rade, ale na množinu troch áut. Rovnako keď počítame na prstoch, jeden – dva – tri, dieťa si myslí, že pomenovávame jednotlivé prsty. Pri tyči TRI však vidí, že tri znamená tri jednotky, ktoré spolu tvoria jeden spoločný celok.

 Ako sa s nimi pracuje?

Rozložíme ich na koberček, neusporiadane, ale tak, aby na ľavej strane bol vždy prvý červený dielik. Potom ich ukladáme od najväčšej po najmenšiu, a zarovnávame vľavo. Keď sú tyče usporiadané, zoznamujeme dieťa s nimi pomocou trojstupňovej jazykovej lekcie. Začneme s prvými tromi tyčami. Zoberieme najmenšiu tyč a položíme pred nás na koberček: „Toto je JEDEN. Jeden… Toto je DVA. Jeden, dva….Toto je TRI. Jeden, dva, tri.“ Prvé je názov tyče, druhé je počítanie jej dielikov. V druhom stupni dávame dieťaťu pokyny: „Podaj mi TRI… Ukáž mi DVA…“ V treťom stupni preveríme, že dieťa už aktívne pozná názvy tyčí: „Čo je to?“ „DVA.“ Postupne sa takto zoznámime so všetkými tyčami.

  Montessori červeno-modré tyče

 Čo ešte?

Keď dieťa už pozná číslice, môžeme k jednotlivým tyčiam priraďovať čísla 1- 10 na kartičkách. Na koberčeku, kde máme usporiadané tyče, si rozložíme do radu kartičky s číslami (nemusia byť zoradené) a postupne prikladáme k tyčiam správne čísla od najmenšej po najväčšiu. Potom tyče rozhádžeme a dieťa skúsi opäť priraďovať čísla.
 Montessori červeno-modré tyče
 Na tyčiach si môžeme znázorniť aj rozklad čísla a podstatu základných matematických operácií. Desiatkovú tyč položíme vyššie ako ostatné, porovnáme ju s deviatkou, a premýšlame, akú tyč musíme priložiť k deviatke, aby boli spolu rovnako dlhé. Pokračujeme s tyčou 8, 7, 6 a 5. Takto názorne sa dieťa učí – bez toho, aby o tom vedelo – akými spôsobmi sa dá rozložiť číslo 10.
Montessori červeno-modré tyče
Tyče sa dajú dobre použiť aj pri meraní dĺžky a porovnávaní veľkostí. Môžete jednoducho zobrať jednu tyč a hľadať doma, čo je rovnako dlhé. Alebo si môžete názorne pomocou tyče ukázať, aké veľké je nejaké zvieratko, o ktorom práve čítate v knižke. My sme napríklad porovnávali veľkosť vtákov, ktoré v zime stretávame na prechádzkach.
Ďalšou nadstavbovou aktivitou je stavanie rôznych obrazcov podľa predlohy. Pre moje 4-ročné deti je to celkom výzva, najmä ak to skúšajú robiť bez počítania tyčí, len tak “od oka”.
 Montessori červeno-modré tyče
Obľúbenou konštrukciou je “labyrint”, cez ktorý potom deti musia pomaly a opatrne chodiť tak, aby sa tyče nepohli. Niekde som dokonca videla takú verziu tejto hry, kde deti pri prechádzaní labyrintom mali v ruke zvonček a museli dávať pozor, aby im nezvonil
 My naše tyče používame aj ako “narodeninové”. Na narodeniny deti vždy s nadšením zoberú svoju novú tyč a odfotia sa s ňou. Raz dokonca chceli vyskladať vek nás -dospelých – z tyčí, pre porovnanie. Bola to poriadne dlhá čiara, ale našťastie sme ešte takí mladí, že to ide

Ako si ich vyrobiť doma?

Tie naše som vyrobila z drevených hranolov, ktoré som kúpila 2-metrové. Potrebovala som 3. Doma som ich narezala a natrela akrylovými farbami. Tyče však nemusia byť presne podľa návodu. Nemusia to byť hranoly, nemusia byť ani červeno-modré. Môžete použiť palice, čo nájdete v lese. Alebo duplo kocky. Dôležité je, aby na nich bolo jasné, že predstavujú celok neoddeliteľných jednotiek.

Čo ďalej?

Keď dieťa už pozná číselné tyče, vie ich pomenovať aj bez počítania, a pozná čísla, je pripravené na ďalší materiál. V montessori je to škatuľa s vretienkami, kde dieťa už k číslam priraďuje príslušné množstvo voľných jednotiek.

1 Comment

  1. […] Montessori číselné tyče sú skvelá pomôcka na uvedenie detí do počítania. Ak hľadáte nejaký lacný a jednoduchý spôsob, ako sa k nim dostať, toto je podľa mňa skvelý nápad. Ako a kedy pracovať s deťmi s červeno-modrými tyčami som písala v tomto článku. […]

Pridaj komentár