7 kľúčových Montessori fráz a prečo by ste ich mali používať so svojimi deťmi

Montessori frázy

Správna komunikácia je kľúčom pri výchove vyrovnaných, nezávislých detí. Príliš často však používame staré otrepané frázy, ktoré páchajú viac škody ako osohu, a ktorými učíme deti byť závislé na pochvalách, súdiť, porovnávať, vzdorovať. Ako ale dieťaťu po stý krát povedať „Nerob to!“ bez neustáleho zakazovania? Čo mu povedať na (dnes už piaty) nakreslený obrázok, ktorý vám s hrdosťou ukazuje?

Nedávno som natrafila na článok, ktorý (si myslím) bude veľmi užitočný aj pre nejedného slovenského rodiča, a tak som ho pre vás voľne preložila.

Montessori učitelia, asistenti, vychovávatelia, používajú rešpektujúci jazyk, ktorý deti motivuje k nezávislosti, vnútornej motivácii a kritickému mysleniu. Tu je 7 fráz, s ktorými sa bežne stretnete v Montessori prostredí, a ktoré určite využijete aj doma s vašimi deťmi.

1. Videl som, ako si tvrdo pracoval.

Montessori kladie dôraz na proces, nie výsledok. Snažíme sa teda vyhnúť hodnotiacim výrokom typu: „To si urobil krásne.“ alebo „To sa ti podarilo.“ Miesto toho oceníme, ako tvrdo dieťa pracovalo, ako sa dlho sústredilo, ako sa pri neúspechu nevzdalo a vytrvalo.

Montessori ružová veža

Tým mu pomáhame si uvedomiť, že úspechy dosiahnuť, zdokonaliť sa v niečom a posunúť dopredu, môže predovšetkým vďaka svojej snahe a vynaloženému úsiliu.

Miesto lacných ničnehovoriacich fráz typu: „Ty si ale šikovný!“ či „Ty si dobrý chlapček!“ môžeme konkrétne oceniť nejaké jeho správanie, napríklad: „Všimla som si, ako si sa milo správal k svojmu malému bratčekovi, keď si mu požičal svoje autíčko.“ Týmto mu dávate najavo, že oceňujete jeho dobré správanie bez toho, aby ste hodnotili jeho ako osobu. Alebo „Videla som, ako dlho si ten obraz maľoval, kým nebol presne taký, ako si chcel.“

2. Čo si ty myslíš o svojej práci?

V Montessori prostredí si je dieťa samé sebe učiteľom a dospelý je sprievodca, ktorý mu pomáha pri učení a spoznávaní v starostlivo pripravenom prostredí. Úlohou dospelého nie je hodnotiť, ani rozhodovať o tom, čo dieťa urobilo dobre alebo zle alebo opravovať mu chyby.

Ak sa vás teda dieťa spýta: „Urobil som toto dobre?“, skúste to obrátiť a spýtajte sa ho: „A ty si čo o tom myslíš?“ Prípadne: „Ty si so svojou prácou spokojný?“

Ak sa vás spýta, ako sa vám páči jeho kresba, skúste miesto generického výkriku: „Je krásna!“ opýtať sa, ako sa rozhodlo, ktoré farby použiť, aká časť je jeho obľúbená, či čo ho najviac bavilo kresliť.

7 Montessori fráz pre rodičov

Pomôžete mu orientovať sa na vnútornú motiváciu, vlastný pocit zadosťučinenia z dobre vykonanej práce, a nebyť závislý na pochvalách a uznaní od iných.

3. S akou časťou tvojej práce ti môžem pomôcť?

Montessori učí deti od útleho veku samostatnosti a nezávislosti. Deti sa samé obliekajú, jedia a upratujú po sebe. Robia to dobrovoľne, s presvedčením, a sú na svoju prácu hrdé. Niekedy je však práca pre nich jednoducho príliš náročná a ťažko zvládnuteľná. V takýchto chvíľach sa môžeme spýtať dieťaťa, či mu nejako môžeme pomôcť. Nie je žiadúce bez slova urobiť prácu za dieťa a zahrať sa na všemohúceho dospelého, aby sme nevyslali dieťaťu signál, že je neschopné danú činnosť zvládnuť. Takisto však nechceme dieťa zbytočne trápiť a frustrovať.

Napríklad ak je dieťa večer unavené a chystá sa spať, ale predtým ešte musí upratať lego, s ktorým sa hralo, môže sa mu to zdať ako nekonečná robota. Nemusíme trvať na tom, že každú jednu kocku musí samé odložiť. Môžeme sa spýtať: „Akú farbu kociek ti môžem pomôcť upratať?“ Alebo navrhnúť: „Ja upracem všetky žlté kocky a ty všetky modré.“

Montessori frázy

4. V našej škôlke… alebo U nás doma…

Táto malá fráza je veľmi užitočná, keď chceme deťom pripomenúť pravidlá či žiadúce správanie. Keď štylizujeme pripomienky ako objektívne oznamy o tom, ako naša komunita (škôlka, škola, rodina) funguje, miesto „štekania“ rozkazov a zákazov, je oveľa väčšia pravdepodobnosť,  že dieťa bude s nami spolupracovať.

„U nás doma sa pri jedle sedí za stolom.“ alebo „V našom dome chodíme pomaly a rozprávame sa potichu.“ budú pre deti oveľa akceptovateľnejšie ako „Sadni si!“ či „Nebež a nekrič!“

Deti chcú byť súčasťou komunity, v ktorej žijú, a my im takto len pripomíname, ako komunita funguje.

5. Kde by si to mohol hľadať…?

Nezávislosť je jednou z kľúčových hodnôt Montessori zariadenia či domácnosti. Naším cieľom je pomôcť deťom, aby veci robili samé. Niekedy je sice oveľa jednoduchšie deťom proste odpovedať na otázku, kde čo je, alebo ako niečo urobiť, pre deti je však oveľa prínosnejšie, ak im na otázku odpovieme ďalšou otázkou. Napríklad: „Kde si myslíš, že by si to mohol pohľadať?“ Prípadne v kolektíve: „Ktorý kamarát by ti s tým vedel poradiť?“

Napríklad ak vaše dieťa hľadá jednu stratenú topánku a vy ju vidíte, skúste mu klásť otázky, ktoré ho k nej dovedú, miesto toho, aby ste mu ju rovno podali alebo povedali, kde je. „Kde si bol, keď si sa naposledy vyzul? Skontroloval si všetky izby?“

Možno to bude chvíľu trvať a nestane sa to zo dňa na deň, ale časom určite spozorujete, že vaše dieťa za vami chodí s podobnými otázkami čoraz menej, viac preberá iniciatívu a stáva sa samostatnejším.

6. Nevyrušuj ho, sústredí sa.

Ďalším základným prvkom filozofie Marie Montessori je, že dieťa má možnosť sústrediť sa bez rušivých momentov na činnosť, ktorú práve vykonáva. V Montessori zariadeniach deti majú zväčša trojhodinové pracovné bloky, kedy si vyberajú materiál, s ktorým  pracujú individuálne a bez vyrušovania.

Niekedy je veľmi náročné nevyrušovať dieťa, keď sústredene pracuje. Ako rodičia máme tendenciu prihovoriť sa dieťaťu, pochváliť ho, ako pekne sa hrá, alebo ho aspoň pohladiť. Nerobme to. Už očný kontakt často stačí na prerušenie detskej koncentrácie. Keď si všimnete, že vaše dieťa sústredene kreslí nejaký obrázok či stavia veľmi vysokú vežu, odolajte pokušeniu ísť k nemu či povedať mu, aké je to krásne. Urobte si mentálnu poznámku a povedzte mu to niekedy neskôr, napríklad večer, keď ho budete ukladať spať.

7. (Na)sleduj dieťa

Táto nesmierne dôležitá veta nepatrí dieťaťu, ale dospelým, aby sme neustále mali na zreteli, že každé dieťa sa vyvíja svojím tempom a na všetko, čo robí, má dobrý dôvod. Našou úlohou je hľadať dôvod jeho správania. Nie každé dieťa musí v roku chodiť a v štyroch rokoch poznať abecedu.

Nasledovať dieťa znamená pripomínať si, že každé je jedinečné, má individuálne potreby, záujmy, vlohy, a tak by sme mali pristupovať k jeho vzdelávaniu.

Ak si myslíte, že vaše dieťa by malo čítať, no jeho čítanie nebaví, sledujte ho a zistite, čo ho baví. Možno ho len nezaujímajú klasické rozprávky, ktoré mu ponúkate, a má chuť skôr na nejakú vtipnú nezmyselnú knižku.

7 Montessori fráz pre rodičov

Aj keď vaše dieťa nechodí do Montessori škôlky či školy, ak budete vaše dieťa pozorne sledovať a nasledovať, dokážete mu doma pripraviť podnetné prostredie, v ktorom bude rásť jeho nezávislosť a schopnosť sústrediť sa. Montessori totiž nie je len vzdelávanie detí, je to spôsob, akým sa pozeráme na deti a sme prítomní pri ich raste a vývoji.

 

Voľný preklad článku „7 key phrases Montessori teachers use and why we should use them, too“ (Christina Clemer, www.mother.ly)

 

2 Comment

  1. […] Dobrý článok: 7 kľúčových Montessori fráz a prečo by ste ich mali používať so svojimi deťmi […]

Pridaj komentár